

645
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
Bir de insansız hava ve deniz araçları bakımından da aynı sorun
başka şekillerde ortaya çıkabilir. Savaş gemilerinin ve askeri hava
araçlarının tanımlanmasındaki güçlükler dikkate alındığında insansız
deniz ve hava araçlarının gerçekleştirebilecekleri faaliyetlerin nicelik
ve nitelik olarak daha tehditkâr bir durum yaratabilecek olması nede-
niyle “gayri askeri” statü ifadesinde ısrar edilmesi önem taşımaktadır.
II. İLGİLİ ULUSLARARASI BELGELERDE OLUŞTURULAN
GAYRİ ASKERİ STATÜNÜN ASKERİ ÜST UÇUŞLAR
BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Gayri askeri statü ifadesinin kavramsal içeriğinin yanı sıra bir de
uluslararası antlaşmalarla oluşturulan hukuki kapsamının ortaya kon-
ması gerekmektedir. Zira kelime anlamı bakımından daha geniş ya
da dar bir kuraldışılık oluşturulması her zaman devletlerin elindedir.
Ege’de de mevcut gayri askeri statü, uluslararası antlaşmalar ile oluş-
turulan düzene dayanmaktadır. Askeri üst uçuşlar ile sahil güvenlik
gemilerinin gayri askeri statüyü ihlal edip etmediği de bu hükümler
çerçevesinde değerlendirilmektedir.
Yunanistan, karasuları, kıta sahanlığı ve FIR hattına ilişkin sorun-
larda yarattığı gerginliklerde olduğu gibi hava sahasının kullanımı
bakımından da 1923 Lozan Antlaşması ve 1947 Paris Antlaşması’nın
ilgili hükümlerini ihlal ederek Ege adalarının gayri askeri statüsünü
aşındırmaya çalışmaktadır.
11
Türkiye’nin adalara askeri unsurların yer-
leştirilmesine karşı çıkmasına rağmen, Batı Avrupalı devletlerin de göz
yummasıyla bu durumun çok fazla uluslararası kamuoyunun günde-
minde tutulmamasını da sağlamaktadır.
12
Gayri askeri statüyü aşındır-
manın en önemli örneklerinden birisini oluşturan, gayri askeri statü-
deki adaların hava sahalarından gerçekleştirilen askeri transit uçuşlar
meselesi, sahil güvenlik gemilerinin faaliyetleriyle birlikte önemli bir
sorunu teşkil etmektedir. Sahil güvenlik gemilerinin uluslararası hu-
kuk bakımından taşıdığı askeri nitelik nedeniyle bu adaların karasula-
11
Söz konusu faaliyetler bakımından bkz. Hüseyin Pazarcı, “Lozan Antlaşmasından
1974’e Kadar Ege’ye İlişkin Gelişmeler ve Yunanistan’ın Ege Politikası”, içinde
Türk-Yunan İlişkileri, Ankara: Genelkurmay Basımevi, 1986, s. 30 – 32. (19 – 33.)
12
Oral Sander, Türkiye’nin Dış Politikası, 3. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi, 2006, s.
177. Bu süreçte Yunanistan bir yandan da silahlanmaya önem vermektedir. Söz
konusu faaliyetler için bkz. Gülden Ayman, Neorealist Bir Perspektiften Soğuk
Savaş Sonrası Yunan Dış Politikası: Güç, Tehdit ve İttifaklar, Ankara: SAEMK Ya-
yınları, 2001, s. 37 – 41.