

648
Askeri Üst Uçuşlar ile Sahil Güvenlik Gemilerinin Faliyetlerinin Gayri Askeri Statüdeki ...
maddede yer verilen bu adalarda hiçbir deniz üssü kurulamayacağına
ve istihkam yapılamayacağına yönelik hükmün içeriğinin, gayri askeri
statünün Yunanistan’ın Türkiye’ye karşı saldırgan nitelikte hazırlıkla-
ra kalkışmasını önlemek amacıyla tesis edildiğini gözeterek yorumlan-
ması gerekmektedir.
18
Bu nedenle deniz üssü ve istihkâm terimlerinin
içerisine girebilecek her türlü saldırı hazırlığına yarayacak nitelikteki
askeri araç, gereç ve istihkâmın adada bulundurulmasını gayri askeri
statünün ihlali olarak değerlendirmek gerekmektedir.
19
Gayri askeri
statünün Türkiye’ye yapılacak hazırlıkların engellenmesi amacıyla
tesis edildiği göz önünde bulundurulduğunda bu tür hazırlıkların
adalarda kalıcı olmayan askeri kuvvetlerle de gerçekleştirilebileceği
görülmektedir. Bu nedenle saldırı ve savunma amaçlı geçiş ayrımın-
daki zorluk askeri hava araçlarının da bu kapsamda değerlendirilmesi
bakımından önemli bir veridir.
20
Bu nedenle hava ülkesinde devletler
ve şartlara bağlı olarak devlet dışı aktörlerce gerçekleştirilecek askeri
üst uçuşlar gayri askeri statüyü ihlal edecektir.
21
C. Lozan Boğazlar Sözleşmesi’nin 4. ve 6. Maddesi Uyarınca
Gayri Askeri Statü
Lozan Barış Antlaşması’nın 12. maddesinde tesis edilen gayri
askeri statünün özel olarak düzenlendiği diğer hükümler Lozan Bo-
ğazlar Sözleşmesi’nin 4. ve 6. maddelerinde yer almaktadır. Bu mad-
delerle boğaz önü adalarına ilişkin gayri askeri statünün içeriği tesis
edilmektedir. Bu statüyle hem Yunanistan hem de Türkiye açısından
egemenlik haklarına yönelik bir kuraldışılık getirilmekteydi.
22
Daha
yasaklayacaktır.
3. Bu adalarda Yunan askeri kuvvetleri, askerlik hizmetine çağrılmış ve bulun-
dukları yerlerde eğitilebilecek normal asker sayısından çok olmayacağı gibi jan-
darma ve polis kuvvetleri de, bütün Yunan ülkesindeki jandarma ve polis kuvvet-
lerine orantılı bir sayıda kalacaktır.
18
Başeren, 2006, s. 81.
19
Hüseyin Pazarcı, Doğu Ege Adalarının Askerden Arındırılmış Statüsü, Ankara:
Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1986,, s. 13.
20
Sevin Toluner, “Doğu Ege Adalarının Askersizleştirme Rejimi Çerçevesinde Kara,
Deniz ve Hava Sahasından Askeri Geçiş ve Faaliyetlere Dair Bir Değerlendirme”,
içinde Milletlerarası Hukuk Açısından Türkiye’nin Bazı Dış Politika Sorunnları, 2.
Bası, İstanbul: Beta, 2004, s. 117.
21
Başeren, 2006, s. 82.
22
Yüksel İnan, Türk Boğazlarının Siyasal ve Hukuksal Rejimi, 2. Baskı, Ankara: Tur-
han Kitabevi, 1995, s. 38.