

650
Askeri Üst Uçuşlar ile Sahil Güvenlik Gemilerinin Faliyetlerinin Gayri Askeri Statüdeki ...
Boğaz önü adalarının gayri askeri statüsünün içerisinde askeri üst
uçuşların da yer almasının gerektiğine yönelik bir başka hüküm de
anılan 6. maddenin 5. paragrafıdır. Bu hüküm uyarınca “Türk hükü-
metinin, Boğazlar’da uçaklar ve balonlarla, denizin yüzünü ve dibini
gözetlemeye hakkı olacaktır. Türk uçakları Boğazlar’ın suları ve Türk
ülkesinin askerlikten arındırılmış bölgeleri üzerinde, her zaman, uça-
bilecekler ve buraların her yerine, karaya ve deniz serbestçe inebile-
ceklerdir.”. Bu hüküm iki açıdan önemlidir. Boğaz önü adalarının gay-
ri askeri statüsünün kapsamını pekiştiren bir hükümdür. İkincisi bir
uluslararası antlaşmada gayri askeri statünün askeri üst uçuşlar açıkça
zikredilmese de söz konusu uçuşları kapsayacağıdır. İlk açıdan bakı-
lacak olursa, Türk askeri hava araçlarına tanınan söz konusu ayrıcalı-
ğın Yunan hükümetine tanınmaması, Başeren’in de isabetle ifade ettiği
üzere, hükmün mefhum-u muhalifinden yorumla bu hakkın Yunan
askeri hava araçlarına tanınmadığını açık bir şekilde ortaya koymakta-
dır.
24
İkinci olarak da aşağıda incelenen Aaland Adaları örneğinde de
olduğu gibi Aaland Adalarının gayri askeri statülerinin istisnası olarak
askeri üst uçuşların açıkça düzenlenmesi hükmüyle, Lozan Boğazlar
Sözleşmesi’nin 6 (5). maddesi aynı hareket tarzını benimsemektedir.
25
Bu sebeple görülmektedir ki bir statü oluşturulduğunda o statünün
istisnaları açıkça belirtilmedikçe, hiçbir husus o statüden bağımsız bir
şekilde ele alınarak istisnai bir uygulamanın oluşması sonucunu do-
ğuramaz.
Kaldı ki Lozan Boğazlar Sözleşmesi’nin Lozan Konferansın-
da akdedilen bir uluslararası antlaşma olduğu dikkate alındığında
ve Lozan Antlaşmaları bir bütünü oluşturduğuna göre, Lozan Barış
Antlaşması’nda öngörülen gayri askeri statü açıkça askeri üst uçuşlar
bakımından sınırlandırılmadıkça, söz konusu statünün bu uçuşları da
evleviyetle kapsayacağı çok net bir hukuki gerçekliktir.
Lozan Boğazlar Sözleşmesi ile uluslararası seyrüseferin tehlikeye
düşmesi bakımından hem Türkiye hem de Yunanistan’ın uygulama-
larının tehdit oluşturabileceği düşünülmüştür. Bu kaygı Montreux
Sözleşmesi ile Türkiye açısından ortadan kalkmışken Yunanistan ba-
24
Başeren, 2006, s. 89.
25
Detaylı bilgi için bkz. Andres Gardberg, Aaland Islands – A Strategic Survey, Hel-
sinki: National Defence College, 1995, s. 47 vd.