

649
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
sonra bu kuraldışılık Türkiye bakımından Montreux Sözleşmesiyle
ortadan kalkmış, ancak Lozan Boğazlar Sözleşmesi halen yürürlükte
olduğu için Yunanistan bakımından hüküm ve sonuçların doğurma-
ya devam etmektedir.
23
Lozan Boğazlar Sözleşmesi’nin 6. maddesinin
1. paragrafında gayri askeri statüdeki adalar üzerinde hiçbir istihkâm
yapılamayacağı hükmüne yer verilmektedir.
Anılan maddenin 3. paragrafı “askerlikten arındırılmış bölgelerin
ve adaların karasularında denizaltı gemisinden başka, denizaltında
işleyen hiçbir araç bulunmayacaktır”; 7. paragrafı ise “Türkiye ve Yu-
nanistan, kendi ülkelerinin askerlikten arındırılmış bölgelerinde, her
türlü telgraf, telefon ve optik araçlarla gözetleme ve haberleşme siste-
mi kurmaya yetkili olacaklardır. Yunanistan, askerlikten arındırılmış
Yunan adalarının karasularından donanmasını geçirebilecek, fakat bu
suları Türkiye’ye karşı hareket üssü olarak, ya da bu amaçla, kara ya
da deniz kuvvetleri yığmak için kullanmayacaktır” şeklinde gayri as-
keri statüye istisna teşkil eden iki duruma yer vermiştir.
Yalnızca uluslararası hukuk değil, genel hukuk mantığı çerçeve-
sinde, bir kural koyulduktan sonra o kuralın istisnaları belirtilmedikçe
farklı bir uygulama gerçekleştirilemez. Lozan Boğazlar Sözleşmesi’nin
4. maddesinde zikredilen ve gayri askeri statü tanınan boğaz önü ada-
ları gayri askeri statüye tabi tutulmuştur. Bu adalar için gayri askeri
statünün kapsamında ele alınmayacak hususlar da 6. maddenin 1. ve
7. paragraflarında belirtilmiştir. Söz konusu istisnalar arasında askeri
üst uçuşlar yer almamaktadır. Dolayısıyla askeri üst uçuşların gayri
askeri statünün kapsamında olduğuna dair açık bir hüküm arayışında
olmaksızın, ana kuralın söz konusu uçuşları kapsadığı, istisnai bir hü-
küm olmadıkça bu adalar üzerinde askeri üst uçuşların gerçekleştirile-
meyeceğinin kabul edilmesi gerekir. Aksi takdirde istisnai durumların
kural, kuralın da istisnai durum olduğunun kabul edilmesi gerekecek-
tir ki; bu hususu hiçbir hukuk ilkesi, hukuki yorum yöntemi ve hukuk
mantığı çerçevesinde açıklayabilmek mümkün değildir.
23
Bkz. İnan, 1995, s. 54. Özman, 1988, s. 205. Sevin Toluner, Limini Adasının Hukuki
Statüsü ve Montreux Boğazlar Konvansiyonu, İstanbul: Milletlerarası Hukuk ve
Milletlerarası Münasebetler araştırma ve Uygulama Merkezi, 1987, s. 21 vd. Aslan
Gündüz, Limni Adasının Hukuki Statüsü Üzerinde Türk – Yunan Uyuşmazlığı,
İstanbul: Bayrak Yayımcılık, 1985, s. 54 vd. Hüseyin Pazarcı, “”Ege Denizi’ndeki
Türk-Yunan Sorunlarının Hukuki Yönü, içinde Türk-Yunan Uyuşmazlığı, Semih
Vaner (Der.), İstanbul: Metis Yayınları, 1990, s. 121.(106 – 126.)