

652
Askeri Üst Uçuşlar ile Sahil Güvenlik Gemilerinin Faliyetlerinin Gayri Askeri Statüdeki ...
nunun 29 Kasım 1922 tarihli oturumunda adaların gayri askeri statüsü
ile ilgili temel hareket noktasının Türkiye’nin güvenliği olduğunun or-
taya konduğu görülmektedir. Türk heyeti, Lozan Barış Antlaşması’nın
13. maddesine ilişkin müzakereler esnasında bu adalarda hiçbir kara,
deniz veya hava vasıtası bulundurulmamasına ilişkin görüşlerini be-
yan etmiştir. Yine Komisyon başkanı General Weygand, gayri askeri
statünün oluşturulmasında askeri hava araçlarının adalarda bulunma-
sına hava araçlarının hareket alanının genişliği ve buna bağlı ortaya
çıkabilecek sakıncalar nedeniyle karşı çıkmıştır
29
. Lozan Barış Antlaş-
ması da Türk heyetinin görüşleri ve General Weygand’ın dikkat çek-
tiği hususlar dikkate alınarak şekillenmiştir. Bu nedenle Lozan Barış
Antlaşması’nın 13. maddesinin uygulanmasında bahse konu görüşme
ve tartışmaların dikkate alınmaması mümkün değildir.
F. Türkiye’nin Güvenliği
Türkiye’nin güvenliğini tehdit eden yalnızca bu adalarda hava
üssü bulundurulması ile söz konusu adalara askeri hava aracı konuş-
landırılması, indirilmesi ve kaldırılması değildir. Söz konusu adalar
üzerinden transit uçuşlar gerçekleştirilmesi de Türkiye’nin güvenliği
açısından bir tehdit niteliğindedir. Dolayısıyla anılan uluslararası ant-
laşmaların hükümleri çerçevesinde gayri askeri statüdeki adalar üze-
rinde askeri üst uçuş gerçekleştirilmesi uluslararası hukukun ihlalini
oluşturur.
Lozan Barış Antlaşması’nın 12. maddesi Türkiye’nin güven-
liğini gözeterek bir gayri askeri statü tesis etmiştir. Lozan Barış
Antlaşması’nın 13. maddesinin 1. paragrafında gayri askeri statüdeki
adalar üzerinde hiçbir istihkâm yapılmaması ve hiçbir deniz üssünün
kurulmaması hükmüne yer verilmiştir. Tutanakların incelenmesinde
de ifade edildiği üzere gayri askeri statü Türkiye’nin güvenliği bakı-
mından, Türkiye’ye yönelik her türlü saldırgan nitelikte hazırlık ve
faaliyetin önlenmesi amacıyla tesis edilmiştir.
30
Dolayısıyla istihkâm,
29
Lozan Barış Konferansı – Tutanaklar-Belgeler Takım I Cilt I Kitap I, Çeviren Seha
L. Meray, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1971, s.
112.
30
Yüksel İnan ve Yücel Acer, “The Aegean Disputes”, Ankara: Foreign Policy Ins-
titute,
www.foreignpolicy.org.tr/documents/251202.pdf, s. 12. (Son erişim tarihi
15.08.2017)