

653
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
her türlü askeri eylem ve faaliyeti kapsayacak bir kavramsal çerçeveyi
oluşturmaktadır. Anılan hüküm gayri askeri statü kapsamında bu ada-
ların kara ve deniz ülkesinde hiçbir hava üssü bulundurulamayacağını
ve hiçbir askeri hava aracının iniş ve kalkışı ile geçici konuşlanmasına
izin verilemeyeceği konusunda herhangi bir tereddüt yaratmamakta-
dır. Bununla birlikte tereddüt transit askeri uçuşlar bakımından ya-
şanmaktadır. Oysa söz konusu transit geçişler askeri uçuşların bahse
konu adaların hava ülkesinden geçişleri şeklinde gerçekleşmektedir.
Aynı tespitler yukarıda irdelendiği üzere diğer ilgili uluslararası ant-
laşma hükümleri bakımından da yapılmaktadır.
G. Devletin Kurucu Unsuru Olan “Ülke”nin Üç Boyutlu Yapısı
Çerçevesinde Askeri Üst Uçuşların Gayri Askeri Statüyü İhlali
Ülke kavramı, kara ülkesi, karasuları (deniz/su ülkesi) ve her iki-
si üzerindeki hava sahasını (hava ülkesi) kapsamaktadır.
31
Dolayısıy-
la hava ülkesi sanki ülkenin hiçbir unsurunu oluşturmuyormuş gibi
yalnızca kara ve deniz ülkesi dikkate alınarak gayri askeri statünün
yorumlanması konunun özü bakımından yanlış değerlendirmeler ya-
pılmasına neden olur.
Hava sahası, yeryüzünden uzaya doğru uzanan, ancak yalnızca
bir kütleyi değil, o kütlenin içinde yapılan bir faaliyetin ya da olayın
geçtiği ve hukuki statüsü olan bir alanı ifade etmektedir. Söz konusu
hava sahasının uluslararası değil de bir devlete ait olması durumun-
da hava ülkesi terimi kullanılmaktadır. Dolayısıyla bir devletin hava
sahası o devletin ülkesidir.
32
Devletin hava sahasında egemenliği bu-
lunmaktadır.
33
Ülkenin sahip olduğu bu üç boyutlu yapı, gayri askeri statüdeki
Ege adalarının kara ve deniz ülkesinde askeri hava araçlarının konuş-
lanması, iniş ve kalkış yapması ile aynı araçların anılan adalar üze-
rinden transit geçiş yapması arasında uluslararası hukuk bakımından
herhangi farklı bir hukuki etki yaratmayacağını ortaya koymaktadır.
31
Detaylı bilgi için bkz. Hüseyin Pazarcı, Uluslararası Hukuk Dersleri 2. Kitap, 10.
Bası, Ankara Turhan Kitabevi, 2014, s. 11 – 15.
32
Reşat Volkan Günel, Uluslararası Havacılık Hukuku, İstanbul: Beta, 2010, s. 9.
Edip F. Çelik, Milletlerarası Hukuk İkinci Cilt, İstanbul: Filiz Kitabevi, 1982, s. 252.
33
Bin Cheng, The Law of International Air Transport, London: Stephens & Sons
Limited/ New York: Oceana Punlications, 1962, s. 3.