

655
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
2. Kara ve Deniz Ülkesi ile Hava Ülkesinde
Gerçekleştirilebilecek Askeri Faaliyetler Bakımından
Gayri Askeri Statünün Önemi: Amaçsal Yorum Yöntemi
Çerçevesinde Bir Değerlendirme
Gayri askeri statünün hava ülkesinden gerçekleştirilecek askeri
üst uçuşları kapsamayacağı yönündeki yaklaşımın uluslararası hu-
kukta yer alan yorum araçları bakımından da değerlendirilmesi müm-
kündür.
Öncelikle askeri hava araçlarının adaların kara ülkesinde ya da
karasularında üslenmeleri ya da konuşlanmaları ile hava ülkesinden
geçiş yapmaları arasında herhangi bir fark bulunmamaktadır.
35
Askeri
hava araçlarının üslenmesinin gayri askeri statünün ihlali niteliğinde
olduğunun kabul edilmesinin nedeni buraya iniş yapan uçakların sü-
rekli bir tehdit oluşturacak olması ya da ikmal ve bakım gibi ihtiyaçları
gidererek faaliyete geçebilecek olmasıdır. Oysa hava ülkesinden tran-
sit geçiş yapan hava araçları da sahip oldukları manevra kabiliyetleri
bakımından aynı tehdidi oluşturmaktadır.
Oppenheim, bir savaş uçağının bir başka devlet hava sahasından
üst uçuş gerçekleştirmesinin ve iniş yapmasının geçiş yapılan devle-
tin izni olmaksızın gerçekleştirilemeyeceğini belirtirken devlet hava
sahasının, o devletin ülkesi olması çerçevesinde bir değerlendirmede
bulunmaktadır.
36
Dolayısıyla bir devletin hava ülkesinden üst uçuş
yapan askeri hava aracının o devletin ülkesinde bulunduğunu kabul
etmenin gerektiği görülmektedir.
Uygulayıcılar zaman zaman karasularında deniz araçları bakımın-
dan öngörülen zararsız geçiş hakkının askeri hava araçları bakımından
da uygulanabileceği yanılgısına düşmektedirler. Söz konusu yanılgı da
askeri transit üst uçuşların gayri askeri statüyü bozmayacağı yönünde
son derece hatalı bir değerlendirmede bulunulmasına yol açabilmek-
tedir. BMDHS’nin 17. maddesiyle tanınan zararsız geçiş hakkı istisnai
olarak deniz araçları bakımından tanınmıştır. Bu sebeple zararsız geçiş
35
Michael Milde, International Air Law and ICAO, Utrecht/Portland: Eleven Inter-
national Publication, 2008, s. 36.
36
L. Oppenheim, International Law – A Treatise Vol. I – Peace, Eighth Edition, H.
Lauterpacht (Ed.), London/New York/Toronto: Longmans, Green and Co., 1955,
s. 521.