

656
Askeri Üst Uçuşlar ile Sahil Güvenlik Gemilerinin Faliyetlerinin Gayri Askeri Statüdeki ...
hakkını doğrudan, yorumla ya da kıyasla hava hukuku bakımından
uygulayabilmek mümkün değildir. Transit uçuşlar bakımından tanı-
nan tek istisna BMDHS’nin 37. ve 38. maddeleri hükümlerince açık
denizin veya MEB’in bir bölümü ile açık denizin veya MEB’in diğer
bölümü arasında uluslararası seyrüsefer için kullanılan boğazlara ta-
nınmıştır.
37
Buna göre bu nitelikteki boğazlarda bütün hava araçları
engelleme olmaksızın transit geçiş hakkından faydalanırlar. Bunun
dışında transit üst uçuşu serbest bırakan bir hüküm BMDHS’de yer
almamaktadır. Bunun da nedeni açıktır, hava aracı uyruğu dışındaki
bir devlet ülkesinin hava sahasına girdiği andan itibaren o ülke sınırla-
rında bulunacaktır. Dolayısıyla hem transit geçişler bakımından hem
de zararsız geçiş bakımından getirilen birbirinden bağımsız ve iki ayrı
rejimi bir araya getirerek karasularının hava sahasından transit geçişin
yapılabileceği yönünde oluşturulan görüşlere itibar edilmemelidir.
Ayrıca hava araçlarının sahip oldukları özelliklerdeki teknolojiye
bağlı değişimler de konuya ne kadar hassasiyetle yaklaşılması gerek-
tiğini göstermektedir. Özellikle elektronik harp araçlarının veya istih-
barat uçaklarının vb. diğer hava araçlarının gerçekleştirdikleri askeri
faaliyetler Türkiye’nin güvenlik zafiyetine uğramasına ya da güvenlik
önlem ve açıklarının tespit edilmesine neden olabilecek niteliktedir.
Dolayısıyla ilgili uluslararası antlaşmaların amacı Türkiye’nin güven-
liğinin sağlanması olduğuna göre, her türlü askeri faaliyetin güvenliği
tehdit edebilecek nitelikte olduğunun kabul edilmesi gerekir. Bir baş-
ka ifadeyle konuya yalnızca fiili askeri saldırı çerçevesinde bakmamak
ve her türlü askeri faaliyeti bu minvalde yorumlamak gerekmektedir.
Aksi takdirde gelişen teknolojiyle birlikte her türlü askeri faaliyet ve
askeri unsurun tek tek ele alınarak yorumlanması gerekir. Bu sebep-
le Türkiye’nin güvenliğinin sağlanması amacı çerçevesinde bağlayıcı
niteliğe sahip ve halen yürürlükte olan söz konusu uluslararası ant-
laşmaların her türlü askeri unsur ve faaliyeti engelleyecek şekilde ele
alınması hukuki gerçekliğe dayanan bir zorunluluktur.
Hava ülkesini yukarıda üzerinde durulan gerekçelerle gayri as-
keri statü bakımından ayrı bir hukuki rejime tabi tutmak özellikle
37
Donald R. Rothwell and Tim Stephens, The International Law of the Sea, Se-
cond Edition, Oxford/Portland: Hart Publishing, 2016, s. 303 – 305. Paul Stephen
Dempsey, Public International Air Law, Montreal: Mcgill University, 2008, s. 44.