

657
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
geçici konuşlanma dışında adaların hava ülkesinde faaliyet gösteren
insansız hava araçları bakımından da sorun yaratır. Zira gelişen tek-
nolojiyle yüksek irtifada uçan uçaklardan farklı olarak, söz konusu
irtifada konuşlandırılabilir insansız hava araçlarıyla karşılaşılabilmesi
mümkündür. Söz konusu hava araçlarının transit uçuş gerçekleştiren
hava araçları bakımından kabul edilmeyecek bir gayri askeri statü re-
jiminde ne kapsamda ele alınacağı ayrı bir tartışma yaratır. Bu sebeple
Türkiye’nin ilgili uluslararası antlaşmalardan kaynaklanan haklarını
hiçbir ayrım gözetmeksizin her türlü hava aracının gayri askeri statü-
deki adaların hava ülkesinde gerçekleştirdiği üst uçuşlar bakımından
ileri sürmesi uluslararası hukuktan kaynaklanan bir hakkıdır. Bu hak-
kın ileri sürülmesinde ısrar edilmesi önem taşımaktadır.
Gayri askeri statüdeki adalar üzerinden gerçekleştirilen askeri üst
uçuşlar bakımından askeri tatbikatlar çerçevesinde de dikkate alın-
ması gereken yönler bulunmaktadır. Adaların gayri askeri statüsü bu
adalarda gerçekleştirilecek askeri tatbikatlar bakımından da bir kural-
dışılık getirmektedir. Askeri üst uçuşların gayri askeri statüyü etkile-
mediğinin kabul edildiği durumlarda askeri tatbikatlar esnasında ana
karadan kalkarak intikal ve geri intikal gerçekleştiren hava araçlarının
da bu statüyü bozmadığının kabul edilmesi gerekecektir. Hâlbuki in-
tikal ve geri intikalin, gayri askeri statüdeki adalardan kalkan askeri
hava araçlarıyla yapılması ve tatbikata katılması ile transit uçuşlarla
tatbikata katılım sağlanması arasında herhangi bir farklılık bulunma-
maktadır. Bu durum tatbikata katılan hava araçları arasında bir ayrım
yapılarak gayri asker statünün aşındırılması anlamına gelecektir.
3. Silahsız – Silahlı Hava Aracı Ayrımı ve Sivil Hava
Araçlarının Askeri Amaçlarla Kullanımı ile Askeri Hava
Araçlarının Sivil Amaçlarla Kullanılmasının Gayri Askeri
Statü Bakımından Yorumlanması
Yukarıda terminolojiye ilişkin açıklamalar yapılırken, “gayri aske-
ri statü” teriminin kullanılmasının önemine özellikle vurgu yapılmıştı.
Zira bu kelime yerine “silahsızlandırılmış” adalar ifadesinin kullanıl-
ması askeri uçuşlar bakımından sorun yaratmaya aday niteliktedir.
Şöyle ki adanın statüsünün silahsızlandırılmış kabul edilmesi duru-
munda, zaten ilgili uluslararası antlaşmaların bütün hükümlerinin bu
çerçevede değerlendirilmesi ve askeri unsurdan arındırmanın dar yo-