

659
TBB Dergisi 2018 (134)
Ali İbrahim AKKUTAY
Gelişen siyasi ve ekonomik ilişkilerle birlikte devlet dışı aktörle-
rin artışının da dikkate alınması uluslararası toplumda ve uluslararası
hukuktaki etkinlikleri göz önünde bulundurulduğunda bir gereklilik
olarak ortaya çıkmaktadır.
39
Bu sebeple yalnızca Yunanistan’a ve diğer
devletlere ait askeri hava araçlarını değil aynı zamanda uluslararası
örgütlerin askeri hava araçlarının da geçişine karşı çıkmak gerekmek-
tedir. Hatta askeri şirketlerin gösterdiği faaliyetlerin niteliği göz önün-
de bulundurulduğunda bu şirketlere ait hava araçlarının uçuşlarına
dahi ihtiyatla yaklaşmak gerekmekte olup, söz konusu uçuşların da
gayri askeri statüyü bozduğunun ileri sürülmesinin geleceğe yönelik
hak kayıpları bakımından faydalı olacağı görülmektedir.
4. Gayri Askeri Statüdeki Ege Adalarının Üzerinden
Gerçekleştirilen Askeri Üst Uçuşların Uluslararası Hukuk
Bakımından Etkileri
İlgili uluslararası antlaşmalar ile tesis edilen gayri askeri statü,
Yunanistan’ın kullandığı egemen yetkilere kuraldışılık getirmiş ve
Türkiye’nin güvenliğine yönelik tehditleri ortadan kaldırarak bölgede
belirli bir denge ve istikrarı sağlamıştır.
40
Gayri askeri statüdeki Ege
Adaları üzerinden gerçekleştirilen askeri üst uçuşlar, uluslararası ant-
laşmalardan kaynaklanan bir yükümlülüğe aykırı davranılması oldu-
ğu için, açıkça uluslararası hukukun ihlalidir ve Yunanistan’ın doğru-
dan adaların kara ülkesinde gerçekleştirdiği istihkâm faaliyetlerinden
bir farkı yoktur.
39
Bununla birlikte devlet dışı aktör kavramına dikkatle yaklaşmak gerekmektedir.
Zira liberal yaklaşım devlet dışı aktörlere koşulsuz şekilde hak ve yetkilerin tanın-
masını sağlama çabası içerisindedir. Oysa terör örgütlerinin özgürlük mücadelesi
veren gruplar olarak nitelendirilmeye çalışıldığı örnekler göz önünde bulundu-
rularak söz konusu devlet dışı aktörlerinin kapsamlarının ortaya konması gerek-
mektedir.
40
Fuat Aksu, “Preservation of Demilitarized Status of the Aegean Islands for the
National Security of Turkey”, Turkish Review of Balkan Studies, Vol. 7, 2002, s.
117. Her uluslararası antlaşma ile egemen yetkilerinin kullanımı sınırlandırılan
devletler, aralarındaki işbirliğini ve anlayışı geliştirerek ilişkilerinde belirli bir
denge oluştururlar. Bu dengenin bozulması ile devletlerarası ilişkilerin ne seyir-
de gerçekleşeceği belirsizleşir ve uluslararası barış ve güven ortamını tehdit eder
hale gelir. (Egemenliğin sınırlandırılması ile uluslararası hukuk kuralları çerçeve-
sinde uluslararası toplumda dengenin oluşturulması hakkında ilişki bakımından
bkz. Aydoğan Özman, “Devletlerin Egemenliği ve Milletlerarası Teşekküller”,
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, C. 21, S. 1, 1964, s. 54.)