

662
Askeri Üst Uçuşlar ile Sahil Güvenlik Gemilerinin Faliyetlerinin Gayri Askeri Statüdeki ...
sırf deniz kuvvetlerinin envanterine kayıtlı olmaması nedeniyle savaş
gemisi statüsünden çıkarılmasına yönelik kötü niyetli uygulamalarla
karşılaşılmıştır.
Yalnız yapılan bu değişikliği de tamamen devletlerin silahlı kuv-
vetlerin içindeki bir envanter kayıt sisteminin uluslararası hukuka
yansıması şeklinde de değerlendirmemek gerekir. Zira uluslararası hu-
kukta deniz hukukuna ilişkin uygulanacak hukuk yalnız 1958 CADS
ve 1982 BMDHS ile sınırlı değildir. Uluslararası örf ve adet hukuku da
uluslararası hukukun asli kaynağı olarak etkinlik doğurmaktadır. Bu
sebeple ilgili Sözleşmelere taraf olmayan devletler bakımından, başta
Türkiye, olmak üzere ilgili hükümleri uluslararası örf ve adet hukuku
kuralları ile bir arada yorumlamak gerekecektir.
Bu çerçevede III. Deniz Hukuku konferansına katılan ve
BMDHS’nin oluşturulmasına katkı sunan devletlerin amacının savaş
gemisi tanımını daha geniş yorumlayacak bir sistematik oluşturmak
olduğu rahatlıkla söylenebilir. Zira 1958 CADS döneminde askeri hiz-
mete tahsis edilmemiş gemilerin bile fonksiyonel olarak savaş gemisi
olarak nitelendirilebilecek faaliyetlerde bulunabileceği, bu sebeple de
1982 BMDHS’de bunun önüne geçilmesinin amaçlandığı üzerinde du-
ruldu. Bu yaklaşım ele alındığında savaş gemisi tanımının sahip ola-
cağı imtiyazlar bakımından dar bir yoruma tabi tutulacağı düşünülse
bile, gerçekleştirebileceği faaliyetler bakımından ikinci devletlerin za-
rara uğramaması anlamında dar yoruma tabi tutulmaması gerektiği,
deniz hukukuna ilişkin yaşanan gelişmelerin olağan bir sonucudur.
46
Bununla birlikte her iki sözleşmeye de taraf olan devletler bakımından
sözleşmesel ve bağlayıcı bir yükümlülüğün olduğu da yadsınamaz.
Ancak, 1982 BMDHS’nin 29. maddesinin lafzının teknolojik gelişme-
lere ve değişen sosyopolitik koşullara uyum sağlamasındaki zorluk
karşısında sözleşmeye taraf devletler tarafından da yorumlanmaya
çalışıldığı görülmektedir.
46
Budislav Vukas, “Military Uses of the Sea and the United Nations Law of the Sea
Convention”, in Essays on the Law of the Sea, Budislav Vukas (Ed.), Zagreb: Sve-
ucilisna Naklada Liber, 1990, s. 407. (401 – 427.)