

79
TBB Dergisi 2018 (134)
Abdulbaki GİYİK
lanmasıyla yetinilmelidir.
28
Ancak, yapılan değişiklikler
İmar Kanunu
m. 5
anlamında
bina
vasfını taşıyorsa, TCK m. 184/1’de
ruhsata aykırı
bina yapma eylemi de ayrıca cezalandırıldığından, fail imar kirliliğine
neden olma suçundan sorumlu tutulmalıdır.
TCK m. 184/1 hükmünün uygulanabilmesi için, yapılan binanın
insan yaşamı için özgülenmiş olması gerekmemektedir. Hayvanlar
için yapılan bir barınak da, ruhsata tabi olmak koşulu ile TCKm. 184/1
kapsamındadır. Zira İmar Kanunu m. 5’de hayvanlar için yapılan yer-
lerin de bina kavramına dâhil olduğu açık bir şekilde belirtilmiştir.
Yine binanın özel kişilere ait olması ile kamu tüzel kişiliklerine ait ol-
ması arasında, suçun oluşumu konusunda esaslı bir farklılık bulun-
mamaktadır.
29
Bununla birlikte, İmar Kanunu m. 26 hükmünde, kamu
kurum ve kuruluşları tarafından yaptırılacak binalarla ilgili olarak
avan projeye
göre
ruhsat verileceği
düzenlenmiştir. Dikkat edilirse bu-
rada kamu binaları açısından yapı ruhsatiyesi alınmasına herhangi bir
istisna getirilmemiştir. Yani kamu tüzel kişileri de gerçek kişiler gibi
yapı ruhsatiyesi almak zorundadır. Ancak özel kişilerin yapı inşasına
başlayabilmeleri ve dolayısıyla yapı ruhsatiyesi alabilmeleri için, İmar
Kanunu m. 22/1
30
hükmünde belirtilen belgeleri ilgili idareye sunma-
lara gerekmektedir. Kamu tüzel kişilikleri tarafından yapılacak bina-
larda ise, avan projeye göre ruhsat verileceğinden, İmar Kanunu m. 22
hükmünde yer alan belgeler sunulmadan yapı ruhsatı alınabilecektir.
31
Son olarak, TCK m. 116 hükmünde yer verilen
konut
ile TCK m.
184/1’deki
bina
kavramı arasındaki farklara da değinmek gerekmek-
tedir. Konut, kişinin fiilen oturmakta olduğu yer anlamına gelmekte-
28
“…Sanığın, dört tarafı yarım boy duvarla çevrili ve zemini beton kaplama alanı
kiraladıktan sonra duvar üst kısımları ( çevresi ) açık kalacak şekilde tavan kısmı-
na profil ve metal malzemeyle çan, alt kısmına ise sökülebilir cam kabin yapma ve
oto yıkama yeri olarak kullanma biçimindeki eylemin İmar Kanunu kapsamında
idari yaptırım gerektirmektedir. Bina yapma niteliğinde bulunmadığından imar
kirliliğine neden olma suçu oluşmamıştır…” (Yargıtay 4. CD’nin 28.03.2013 tarih
ve E. 20404 K. 2013/9187 sayılı kararı).
29
İzzet Özgenç, Türk Ceza Kanunu Gazi Şerhi (Genel Hükümler), Adalet Bakanlığı
Yayınları, 3. B., Ankara 2006, s. 916.
30
3194 sayılı İmar Kanunu m. 21/1: “Yapı ruhsatiyesi almak için belediye, valilik
bürolarına yapı sahipleri veya kanuni vekillerince dilekçe ile müracaat edilir. Di-
lekçeye sadece tapu (istisnai hallerde tapu senedi yerine geçecek belge), mimari
proje, statik proje, elektrik ve tesisat projeleri, resim ve hesapları, röperli veya yok-
sa ebatlı kroki eklenmesi zorunludur
”
.
31
Karavelioğlu, s. 1102.