Previous Page  80 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 705 Next Page
Page Background

79

TBB Dergisi 2018 (134)

Abdulbaki GİYİK

lanmasıyla yetinilmelidir.

28

Ancak, yapılan değişiklikler

İmar Kanunu

m. 5

anlamında

bina

vasfını taşıyorsa, TCK m. 184/1’de

ruhsata aykırı

bina yapma eylemi de ayrıca cezalandırıldığından, fail imar kirliliğine

neden olma suçundan sorumlu tutulmalıdır.

TCK m. 184/1 hükmünün uygulanabilmesi için, yapılan binanın

insan yaşamı için özgülenmiş olması gerekmemektedir. Hayvanlar

için yapılan bir barınak da, ruhsata tabi olmak koşulu ile TCKm. 184/1

kapsamındadır. Zira İmar Kanunu m. 5’de hayvanlar için yapılan yer-

lerin de bina kavramına dâhil olduğu açık bir şekilde belirtilmiştir.

Yine binanın özel kişilere ait olması ile kamu tüzel kişiliklerine ait ol-

ması arasında, suçun oluşumu konusunda esaslı bir farklılık bulun-

mamaktadır.

29

Bununla birlikte, İmar Kanunu m. 26 hükmünde, kamu

kurum ve kuruluşları tarafından yaptırılacak binalarla ilgili olarak

avan projeye

göre

ruhsat verileceği

düzenlenmiştir. Dikkat edilirse bu-

rada kamu binaları açısından yapı ruhsatiyesi alınmasına herhangi bir

istisna getirilmemiştir. Yani kamu tüzel kişileri de gerçek kişiler gibi

yapı ruhsatiyesi almak zorundadır. Ancak özel kişilerin yapı inşasına

başlayabilmeleri ve dolayısıyla yapı ruhsatiyesi alabilmeleri için, İmar

Kanunu m. 22/1

30

hükmünde belirtilen belgeleri ilgili idareye sunma-

lara gerekmektedir. Kamu tüzel kişilikleri tarafından yapılacak bina-

larda ise, avan projeye göre ruhsat verileceğinden, İmar Kanunu m. 22

hükmünde yer alan belgeler sunulmadan yapı ruhsatı alınabilecektir.

31

Son olarak, TCK m. 116 hükmünde yer verilen

konut

ile TCK m.

184/1’deki

bina

kavramı arasındaki farklara da değinmek gerekmek-

tedir. Konut, kişinin fiilen oturmakta olduğu yer anlamına gelmekte-

28

“…Sanığın, dört tarafı yarım boy duvarla çevrili ve zemini beton kaplama alanı

kiraladıktan sonra duvar üst kısımları ( çevresi ) açık kalacak şekilde tavan kısmı-

na profil ve metal malzemeyle çan, alt kısmına ise sökülebilir cam kabin yapma ve

oto yıkama yeri olarak kullanma biçimindeki eylemin İmar Kanunu kapsamında

idari yaptırım gerektirmektedir. Bina yapma niteliğinde bulunmadığından imar

kirliliğine neden olma suçu oluşmamıştır…” (Yargıtay 4. CD’nin 28.03.2013 tarih

ve E. 20404 K. 2013/9187 sayılı kararı).

29

İzzet Özgenç, Türk Ceza Kanunu Gazi Şerhi (Genel Hükümler), Adalet Bakanlığı

Yayınları, 3. B., Ankara 2006, s. 916.

30

3194 sayılı İmar Kanunu m. 21/1: “Yapı ruhsatiyesi almak için belediye, valilik

bürolarına yapı sahipleri veya kanuni vekillerince dilekçe ile müracaat edilir. Di-

lekçeye sadece tapu (istisnai hallerde tapu senedi yerine geçecek belge), mimari

proje, statik proje, elektrik ve tesisat projeleri, resim ve hesapları, röperli veya yok-

sa ebatlı kroki eklenmesi zorunludur

.

31

Karavelioğlu, s. 1102.