Previous Page  105 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 105 / 497 Next Page
Page Background

104

Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...

Türkiye’de toplumdaki kadın algısının yol açtığı süregelen eşit-

sizliği giderecek, kadına yönelik engellerin ortadan kalkmasını ve iyi-

leştirilmesini sağlayacak düzenlemelere ihtiyaç vardır.

38

Çünkü fiilen

eşit olmayanlara eşit davranmak, var olan eşitsizliği sürdürmekten

öte bir anlam taşımamaktadır.

39

Mevcut eşitsizliğin giderilmesi adına

kadınlara pozitif ayrımcılık yapılarak kamuda işe girmede ve yüksel-

mede kota getirilmesi Anayasa açısından mümkündür. Anayasa’nın

10’uncu maddesine 2004 yılında eklenen “

Kadınlar ve erkekler eşit hakla-

ra sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür”

hükmü ile ilk kez kadınlara lehine pozitif ayrımcılık yapılmasının önü

açılmıştır. Alman Anayasası örnek alınarak hazırlanan bu değişiklik

yeterli görülmemiş, kadınlar lehine pozitif ayrımcılık yapmaya yeterli

olmadığı gerekçesiyle daha taslak aşamasında birçok tartışmaya konu

olmuştur.

40

2010 yılında eklenen

“Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik

ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz”

hükmü ise yapılacak pozitif ayrım-

cılık uygulamalarının Anayasa’ya aykırı olacağına ilişkin iddialara

son vermiştir.

41

2004 yılındaki Anayasa değişikliğinin AB kriterlerine

uyum amacıyla yapılmış Anayasa reformunun bir parçası olması dik-

kat çekicidir. Ancak her ne gerekçeyle yapılırsa yapılsın bu düzenleme

devleti, kadın-erkek eşitliğinin yaşama geçirilmesine yönelik ayrımcı

önlemler almaya ve uygulamaya zorunlu kılmaktadır.

42

Doğrudan te-

mel hakları ilgilendiren toplumsal cinsiyet eşitliği konusu sonuç odak-

lı özel düzenlemelere konu olmalıdır.

43

Belirtmek gerekir ki Anayasa’da 10’uncu maddesindeki ek dü-

zenlemeler olmasa bile Türkiye’nin taraf olduğu Kadınlara Karşı her

Türlü Ayrımcılığın Önlenmesine Dair Sözleşme’nin (CEDAW) Geçici

38

Uygur, s. 220. “

39

Tosun, s. 13.

40

Ana muhalefet partisi Anayasa değişikliği görüşmeleri sırasında Anayasaya dev-

letin bu yükümlülüğü yerine getirmesinin kanun önünde eşitliğe engel olmayaca-

ğına veya imtiyaz sayılmayacağına ilişkin bir hüküm daha eklenmesini talep et-

miştir. Buna karşılık iktidar partisi, düzenlemenin pozitif ayrımcılık uygulamaları

için yeterli olduğunu savunmuştur. İba, 12.

41

“Kadın memur sayısının çok düşük olduğu memurluk alanlarında kadın memur

sayısını arttırmak için kota konulması kanımızca artık Anayasamızın 10’uncu

maddesine aykırı olmaz.” Kemal Gözler, İdare Hukuku, Ekin, Bursa 2009, C. 2, 2.

Baskı, s. 679.

42

İba, 13; Ulucan, s. 372.

43

Theodor Maunz, Günter Dürig, Christine Langenfeld, Grundgestz Kommentar,

Art 3, Rn. 91, München 2016,

beckonline.de