

107
TBB Dergisi 2017 (özel sayı)
Kamile TÜRKOĞLU ÜSTÜN
CEDAW’ın 3’üncü maddesine göre, “
Taraf Devletler kadınların tam ola-
rak gelişmelerini ve ilerlemelerini sağlamak üzere, erkeklerle eşitlik temeline
dayanan insan haklarını ve temel özgürlüklerini güvence altına almak ve
kullanmalarını sağlamak amacıyla, mevzuat çıkarmak da dahil her alanda
ve özellikle siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda gerekli her türlü
tedbiri alır
” ve yine Sözleşmenin 4’üncü maddesine göre, alınan bu
geçici tedbirler, ayrımcılık şeklinde görülemez ve bunlar hiçbir şe-
kilde eşitlikçi olmayan veya farklı türden standartların sürdürülme-
si sonucunu doğuramaz. Fırsat ve muamele eşitliğini sağlama amacı
gerçekleştiğinde bu tedbirlerin uygulanmasına son verilir. Ayrıca BM
kadın konferansları sonucu alınan Pekin+5 kararları da toplumsal cin-
siyet eşitliğini sağlamak için pozitif ayrımcılığa ve kota uygulamala-
rına özellikle de kadınların karar alma süreçlerine katılımı açısından
dikkat çekmektedir.
57
Bunların yanında, Avrupa Birliği ve Avrupa
Konseyi de fiili eşitliği sağlamak üzere pozitif eylem kavramına yer
vermiştir. Avrupa Temel Haklar Şartı’nın 23’üncü maddesine göre
de devletlerin toplumsal eşitliğini sağlamaya yönelik aldığı önlemler
eşitlik ilkesine aykırı yorumlanamaz.
58
Pozitif ayrımcılık, sadece kadınlar için değil; normatif hükümlere
rağmen toplumda adaletsiz uygulamalara maruz kalan yaşlılar, özür-
lüler veya çocuklar için söz konusu olabilir.
59
Burada önemli olan hu-
sus toplumda eşitlik ilkesine aykırı muamele gören ve belli alanlarda
zayıf, desteklenmesi gereken kişilere pozitif ayrımcılık yapılabileceği-
dir. Anayasalarda ve uluslararası metinlerde yer alan şekli anlamda
eşitlik ilkelerinin, tam olarak hayata geçmesi için devletin bizzat adım
atması gerekir.
60
Bu kapsamda, zorunlu kota uygulamaları ile hukuki
eşitlik fiili eşitliğe dönüşebilir.
61
sağlamak üzere Ek İhtiyari Protolü kabul etmiştir.
57
15 Eylül 1995 tarihli Pekin Deklarasyonu ve Eylem Planı,
https://www.tbmm.
gov.tr/komisyon/kefe/docs/pekin.pdf58
Madde 23- Kadın ve erkek arasındaki eşitlik; istihdam, çalışma ve ücretleri de
kapsayacak şekilde her alanda sağlanmalıdır. Eşitlik ilkesi, eksik temsil edilen cin-
siyet lehine olan tedbirlerin muhafazasını veya kabul edilmesini engellemez.
59
Anayasa’nın 10’uncu maddesine 2010 yılında eklenen üçüncü fıkra bu yöndedir:
“Çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul
ve gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz.”
60
İba, s. 5.
61
Öztan, s. 220.