Previous Page  109 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 109 / 497 Next Page
Page Background

108

Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...

Konumuz açısından, cinsiyete dayalı (kadınlara) pozitif ayrımcı-

lık uygulanması özellikle siyasi karar alma organlarına kadınlar lehine

kotalar konması şeklinde gündeme gelmekte ve uygulama alanı bul-

maktadır.

62

İş hayatında kadınlar lehine zorunlu kotalar konmasına ise

daha az rastlanmaktadır. Özel sektörde çalışma ve sözleşme özgürlü-

ğü, girişim özgürlüğü ve mülkiyet hakkı devletin işçi alımına ve işçinin

çalıştığı pozisyona müdahalesini sınırlamaktadır.

63

Ancak özel sektör-

de özellikle anonim şirketlerin üst kurullarında zorunlu kota uygula-

masına yer verilmeye başlanmıştır.

64

Kamu sektöründe ise zaten kamu

görevlilerinin göreve alınmaları ve yükselmeleri kanunlarda belirtilen

çeşitli objektif kriterlere göre gerçekleştiğinden bu alana müdahale

edilerek pozitif ayrımcılık uygulamalarına yer verilmesi çok daha ko-

lay ve kısa zamanda sonuç doğurabilecek niteliktedir.

65

Özellikle de

“teknik anlamda idare” içinde toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin

atılan adımlar zaman içinde etkisini kamusal politikaların belirlen-

mesinde ve uygulanmasında gösterecektir

.

66

Kadınların idari karar

alma süreçlerinde yer alması, o alanda içeriden bir zihniyet değişimini

de sağlayacaktır. Yapılan araştırmalar göstermektedir ki Türkiye’de

62

Siyasal temsilde eşitliğin sağlanması için parlamentolarda kadınlar lehine getiri-

len zorunlu kota uygulamalarına özellikle gelişmiş Avrupa ülkeleri ile Afrika’da

rastlanmaktadır. Öztürk, s. 22.

63

Eşitlik ilkesinin, özel hukuk (iş hukuku) alanında kamu hukukunda olduğu kap-

samda ve genişlikte uygulanmasının mümkün olmamakla birlikte, 2003 tarihli

4857 sayılı İş Kanunu’na eşitlik ilkesine ilişkin olarak getirilen hükümler ayrımcı-

lık yasağını kuvvetlendirmiştir. Ulucan, s. 372; Almanya’da da anonim şirketlere

kadın kotası getirilirken temel haklara ilişkin birçok tartışma yapılmıştır. Maunz,

Dürig, Langenfeld, Rn. 105. Ancak sonuç itibariyle kanunla anonim şirketlere ka-

dın kotası getirilmiştir.

64

Raphäl Koch, “Board Gender Quotas In Germany and the EU: An Appropriate

Way of Equalising the Participation of Women and Men?”, Deakin Law Review,

2015, V. 20, N. 1, s. 69.

65

“Zorunlu veya gönüllü olabilecek bu kota uygulaması dikkate alınırken kadın ve

erkeklerin istihdama katılma ve mezun olma oranları dikkate alınabilir. Örneğin

Türkiye’deki kamu yönetimi mezunlarının %45’i kadın ise kaymakamlar içeri-

sinde kadınların oranı da, “liyakat vb. gibi diğer koşullar sabitken”, %45’e yakın

olmalıdır. Bu oran kaymakam düzeyinde eşitlenmeye başlanırsa Vali yardımcısı,

Vali vb. gibi üst pozisyonlarda da kadın oranı artacaktır. Bu genelleme Türki-

ye’deki diğer kurumlar için de yapılabilir. Diğer bir örnek olarak Türkiye’deki

Profesörlerin %28,5’i kadın ise rektörlerin veya YÖK üyelerinin de %28,5’e yakını

kadın olmalıdır. Bir diğer örnek olarak meclisteki milletvekillerinin %14,4’ü kadın

ise, aynı bilgi, beceri ve deneyim koşullarında, bakanların da %14,4’e yakını kadın

olmalıdır.” Yıldız, s. 87

.

66

Kellough, s. 81.