Previous Page  113 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 113 / 497 Next Page
Page Background

112

Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...

neklerden kaynaklanan önyargılar nedeniyle geride kalmalarını engel-

lemek için önlemler almalıdır.

79

Üye devletlerin alacağı önlemlerden

biri işe girmede veya yükselmede kadınlar lehine kota getirilmesi ola-

bilir. Ancak AAD, içtihatlarıyla kota uygulamasını belli şartlara bağla-

mıştır. Bunlardan en önemlisi, kotaların işe alınmada ve yükselmede

kadın-erkek her adayın kişisel durumu dikkate alınarak ve objektif bir

değerlendirme sonucu yapılmasıdır.

Adayın özelliklerine bağlı kota uygulaması kadınların sadece ka-

dın olmalarından dolayı sistematik bir şekilde dezavantajlı konumda

olmasının tazmini niteliğindedir.

80

Bu yüzden sadece kadınların “

ge-

leneksel kadın erkek eşitsizliği

” nden dolayı az temsil edildiği

alanlarda

kota uygulaması getirilebilir. İlgili alanda çalışanların yarısından faz-

lasının erkek olması bu şartın sağlanması için yeterlidir.

81

Burada amaç

kadınların az temsil edildikleri alanlarda işe başvuru koşullarını sağla-

yan kadınlara da erkekler kadar hak tanınmasıdır.

AAD işe girişte ve yükselmede kadınlara kota uygulanmasına baş-

ta mesafeli yaklaşmıştır. Divanın bu konuda verdiği ilk karar olan Ka-

lanke Kararı

82

çok tartışılmıştır. Olayda Kalanke isimli Alman vatan-

daşı, kamuda bir iş başvurusunda bulunmuş, ancak rakibinden daha

başarılı olduğu halde, aynı niteliklere sahip olduğu gerekçesiyle kadın

olan diğer aday işe alınmıştır. Bu uygulama 1990 tarihli kamu hizme-

tinde kadın-erkek eşitliğini sağlama konulu bir eyalet kanununa da-

yandırılmıştır. Çünkü ilgili eyalet kanununa göre, kadınların az temsil

edildiği alanlarda yapılan iş başvurularında aynı niteliklere sahip ka-

dın ve erkek arasında kadın olana öncelik verilir. Olay AAD önüne git-

miş ve AAD bu kanun hükmünün, Avrupa Konseyi’nin 76/207 sayılı

direktifindeki eşit davranma kuralına aykırı olduğuna karar vermiş-

tir.

83

AAD’ye göre, düzenleme objektif nitelendirme yapmaya imkân

79

Susanne Burri, Sacha Prechal, EU Gender Equality Law, 2008, European Comissi-

on, s. 17.

http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/your_rights/gende-

requalitylaw2008_en.pdf

80

Maunz, Dürig, Langenfeld, Rn. 100.

81

Ebehard Grabizt, MeinhardHilf, MartinNettesheim, Das Recht der Europaäischen

Union, ÄUV Art. 157, Rn. 117, 2016, s. 60. Ergänzungslieferung,

beckonline.de

82

C-450/93 sayılı karar,

https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/en/

83

Barbara Schmidt, “Die Kalanke-Entscheidung des EuGH- das Aus für die Quoten-

regelung?”,

NJW

, 1996, 1724.