

112
Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...
neklerden kaynaklanan önyargılar nedeniyle geride kalmalarını engel-
lemek için önlemler almalıdır.
79
Üye devletlerin alacağı önlemlerden
biri işe girmede veya yükselmede kadınlar lehine kota getirilmesi ola-
bilir. Ancak AAD, içtihatlarıyla kota uygulamasını belli şartlara bağla-
mıştır. Bunlardan en önemlisi, kotaların işe alınmada ve yükselmede
kadın-erkek her adayın kişisel durumu dikkate alınarak ve objektif bir
değerlendirme sonucu yapılmasıdır.
Adayın özelliklerine bağlı kota uygulaması kadınların sadece ka-
dın olmalarından dolayı sistematik bir şekilde dezavantajlı konumda
olmasının tazmini niteliğindedir.
80
Bu yüzden sadece kadınların “
ge-
leneksel kadın erkek eşitsizliği
” nden dolayı az temsil edildiği
alanlarda
kota uygulaması getirilebilir. İlgili alanda çalışanların yarısından faz-
lasının erkek olması bu şartın sağlanması için yeterlidir.
81
Burada amaç
kadınların az temsil edildikleri alanlarda işe başvuru koşullarını sağla-
yan kadınlara da erkekler kadar hak tanınmasıdır.
AAD işe girişte ve yükselmede kadınlara kota uygulanmasına baş-
ta mesafeli yaklaşmıştır. Divanın bu konuda verdiği ilk karar olan Ka-
lanke Kararı
82
çok tartışılmıştır. Olayda Kalanke isimli Alman vatan-
daşı, kamuda bir iş başvurusunda bulunmuş, ancak rakibinden daha
başarılı olduğu halde, aynı niteliklere sahip olduğu gerekçesiyle kadın
olan diğer aday işe alınmıştır. Bu uygulama 1990 tarihli kamu hizme-
tinde kadın-erkek eşitliğini sağlama konulu bir eyalet kanununa da-
yandırılmıştır. Çünkü ilgili eyalet kanununa göre, kadınların az temsil
edildiği alanlarda yapılan iş başvurularında aynı niteliklere sahip ka-
dın ve erkek arasında kadın olana öncelik verilir. Olay AAD önüne git-
miş ve AAD bu kanun hükmünün, Avrupa Konseyi’nin 76/207 sayılı
direktifindeki eşit davranma kuralına aykırı olduğuna karar vermiş-
tir.
83
AAD’ye göre, düzenleme objektif nitelendirme yapmaya imkân
79
Susanne Burri, Sacha Prechal, EU Gender Equality Law, 2008, European Comissi-
on, s. 17.
http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/your_rights/gende-requalitylaw2008_en.pdf
80
Maunz, Dürig, Langenfeld, Rn. 100.
81
Ebehard Grabizt, MeinhardHilf, MartinNettesheim, Das Recht der Europaäischen
Union, ÄUV Art. 157, Rn. 117, 2016, s. 60. Ergänzungslieferung,
beckonline.de82
C-450/93 sayılı karar,
https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/en/83
Barbara Schmidt, “Die Kalanke-Entscheidung des EuGH- das Aus für die Quoten-
regelung?”,
NJW
, 1996, 1724.