Previous Page  238 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 238 / 497 Next Page
Page Background

237

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

E. Tuncay Senyen KAPLAN

Çerçeve Sözleşmesinde yaşlılık ve cinsel tercih ayrımcılık nedenleri

arasında sayılmıştır.

Kanun’un 5. maddesinde getirilen düzenlemeye göre işveren,

esaslı sebepler olmadıkça tam süreli çalışan işçi karşısında kısmi süreli

çalışan işçiye, belirsiz süreli çalışan işçi karşısında belirli süreli çalışan

işçiye farklı işlem yapamaz. Biyolojik veya işin niteliğine ilişkin sebep-

ler zorunlu kılmadıkça, bir işçiye, iş sözleşmesinin yapılmasında, şart-

ların oluşturulmasında, uygulanmasında ve sona ermesinde, cinsiyet

veya gebelik nedeniyle doğrudan veya dolaylı farklı işlem yapılamaz.

Aynı veya eşit değerde bir iş için cinsiyet nedeniyle daha düşük ücret

kararlaştırılamaz. İşçinin cinsiyeti nedeniyle özel koruyucu hükümle-

rin uygulanması daha düşük bir ücretin uygulanmasını haklı kılmaz.

4857 sayılı Kanun’un 18.maddesinin 3.fıkrasının a, b, d, bentlerin-

de ve An. m.10 da sayılan mutlak ayrımcılık nedenlerine dayalı olarak

yapılan fesih hukuka aykırı sayılmıştır.

29

Diğer taraftan, 6356 sayılı Kanun’da da sendikal nedenlerle ayrım-

cılığı engelleyen bir düzenleme getirilmiştir (m.25). Getirilen düzenle-

meye göre işveren sendikaya üye olan işçilerle sendika üyesi olmayan

işçiler arasında, çalışma şartları veya çalıştırmaya son verilmesi bakı-

mından bir ayrım yapamaz. Ancak; ücret, ikramiye ve prim ve paraya

ilişkin sosyal yardım konularında toplu iş sözleşmesi hükümleri sak-

lıdır (m.25/2). İşçilerin sendikaya üye olup olmamaları iş saatleri dı-

şında veya işverenin izniyle iş saatleri içinde işçi kuruluşlarının faali-

yetlerine katılmaları veya sendikal faaliyette bulunmalarından dolayı

işten çıkarılamaz veya farklı işleme tabi tutulamaz (m.25/3).

2005 tarih ve 5378 sayılı Engelliler Kanunu’nun 14. maddesinde

ayrımcılık yasağı, 15.maddesinde ise engellilerin hiçbir gerekçeyle eği-

tim almalarının engellenemeyeceği öngörülmüştür.

6.4.2016 tarih ve 6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kuru-

mu Kanunu’nda da,

30

işçilerin eşit muamele görme hakkının güvence

altına alınması, hukuken tanınmış hak ve hürriyetlerden yararlanmada

ayrımcılığın önlenmesi ve bu ilkeler doğrultusunda faaliyet göstermek

kanunun amacına ilişkin 1. maddede yer almıştır. Kanunun 3. madde-

29

Sarper Süzek, İş Hukuku, İstanbul 2017, s.482.

30

RG. 20.4.2012, 29690