Previous Page  342 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 342 / 497 Next Page
Page Background

341

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Gül AKYILMAZ

çalışan Leila Hudson da 19. Yüzyıl sonları ve 20. Yüzyıl başlarında

bile terekeleri mahkeme sicillerine kaydedilen kadınların oranının

hala düşük olmasını kadınların ölümünden sonra miras paylaşımı ve

mülkiyet transferlerinin kamusal alanda değil, aile mahremiyeti için-

de gerçekleştirilmesine bağlamaktadır. Bölge ile ilgili sosyolojik veriler

İslam Hukukunun kadınlar için belirlediği paylardan ve olay mahke-

meye intikal ederse İslam Hukukunun konu ile ilgili sıkı kurallarına

uyma yükümlülüğünden kurtulmak için böyle bir yolun seçildiği ve

aile içinde erkek mirasçılar lehine bir paylaşım yapıldığı yönündedir.

Çalışmada Şam’da kadınların gayrimenkullere sahip olma oranının

1880’lerde %29 iken bu oranının 1910’da %32’ye yükseldiği belirtil-

mektedir.

31

Şam’da kadınların ve erkeklerin malvarlıkları ve taşınmaz

mallar üzerindeki mülkiyetleri ile ilgili olarak yapılan çalışmalarda ka-

dınların erkekler göre beş kat daha yoksul oldukları ortaya çıkmıştır.

Zenginler açısından konuya bakıldığı zaman ise en zengin kadınların

en zengin erkeklerden on kat daha yoksul oldukları görülmektedir. 60

yoksul ve zengin Şamlıyı esas alan bir araştırmada yoksul erkeklerden

yedisinin taşınmazı varken, yoksul kadınlardan sadece birinin taşın-

mazı vardır. Zengin erkeklerden ise 19’u taşınmaza sahipken zengin

kadınlarda bu sayı 10’dur. Kadınların taşınmaza sahip olma oranı ise

yaklaşık %10’dur.

32

Osmanlı Devleti’nde kadınların mal varlıklarını korumak için sık

olarak kullandıkları yollardan birisinin de vakıf kurmak olduğu gö-

rülmektedir. Osmanlı Devleti’nde vakıf uygulaması gerek mülkiyet

hakları, gerekse mallarını yönetme ve bu mallardan yararlanma ko-

nusunda kadınlara yasal bir koruma sağlamıştır. Aksi takdirde kadın-

ların taşınmaz malları üzerindeki kontrollerini kaybetme ihtimalleri

çok kuvvetli olmuştur. Bu yasal korumanın dışında evlatlık vakıflar

kadınlara yaşadıkları müddetçe taşınmaz mallarının gelirlerinden ya-

rarlanma, ölünce de İslam Miras Hukuku kurallarının dışına çıkarak

istedikleri kişilere vakıf gelirlerinden yararlanma imkânı tanıma şan-

31

Leila Hudson, “Investing by Women or Investing in Women? Merchandise, Mo-

ney and Marriage and the Formation of a Bourgeoisie in Damascus” Comparative

Studies of South Asia, Africa and the Middle East, , 2006, Vol:26, Nu: 1, s. 112,

32

Colette Establet / Jean-Paul Pascual, “Women in Damascene Families Around

1700”,

Journal of Economic and Social History of the Orient

, , Brill, Leiden 2002 Vol:

45, Nu: 3, s. 303-306.