Previous Page  375 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 375 / 497 Next Page
Page Background

374

Tanzimat Sonrası Osmanlı Kadın Hareketi ve Hukuki Talepleri

Osmanlı Devleti’nde hiçbir ayrım yapılmaksızın herkesin devlet-

ten adalet talep etme hakkı olmuştur. Herkes şikâyetlerini bir dilek-

çe ile Divan-ı Hümayuna gönderebilmiştir. Kadınlar da önce şeriye

mahkemelerine başvurmuş, buradan istedikleri sonucu alamazlarsa

Divan-ı Hümayuna gitme haklarını kullanmışlardır. Örneğin 17. ve

18. yüzyılda Divan-ı Hümayuna gelen davalar çoğunlukla miras ve

mülkiyet anlaşmazlıkları, boşanma ve mehir ve tefecilikle ilgilidir.

Bu bakımdan 17. yüzyıl İstanbul kayıtlarına göre Osmanlı kadınları

Avrupalı hemcinsleriyle kıyaslandığında sosyal ve ekonomik hayata

daha fazla katılmıştır. Ayrıca tüm sınıflardan Osmanlı kadınları hak-

ları ihlal edildiğinde, haklarını korumak için yasal mekanizmaların

avantajlarını kullanmışlardır.

23

Osmanlı Devleti’nde aile hukuku alanında, dolayısıyla evlenme

ve boşanma konusunda büyük oranda İslâm hukuku hükümleri uy-

gulanmıştır. Evlenme ehliyetine sahip olan bir kadın kendi rızasıy-

la istediği kişi ile evlenebilir. Ancak nikâh akdi ile ilgili önemli bir

mesele evlenme ehliyetine sahip olan kadının velisinin izni olmadan

tek başına nikâh akdedip edemeyeceğidir. Osmanlı Devleti’nde 1544

yılına kadar erkek olsun, kadın olsun temyiz gücüne sahip ve ergen-

lik çağına gelmiş herkes velisinin rızası olmadan evlenebilmiştir. 1544

tarihinden itibaren ise buluğa ermiş olan kızların rızalarına ilaveten

velilerin rızalarının alınması da şart koşulmuştur. Evlilikle ilgili di-

ğer bir konu evliliğin şahsi hükümleridir. Evlilikte kadın ve erkeğin

karşılıklı hak ve yükümlülükleri incelendiği zaman erkeğe üstünlük

tanındığı görülmektedir. Kadın kocanın makul ve meşru isteklerini

kabul etmeli ve ona itaat etmelidir. Koca müşterek ikametgâhı belir-

leme, kadının evden çıkışını ve eve ziyaretçi kabulünü de yasaklama

hakkına sahiptir.

24

Evlilikle ilgili kadınların hukuki statüsünü etkileyen bir diğer

konu çok eşliliktir. İslam hukukuna göre bir erkek aynı anda dört ka-

dınla evli olabilir. Ancak bu durum eşler arasında her konuda eşitliğin

sağlanması şartına bağlanmıştır. Aslında İslam hukukunda önerilen

23

Fariba Zarinebaf-Shahr, “Women, Law and Imperial Justice in Ottoman İstanbul

Late Seventeenth Century”, Women, the Family, and Divorce Law in İslamic His-

tory, Syracuse University Press, Syracuse, N.Y, 1996, s.86-94.

24

Akyılmaz, s. 37-38; Gül Akyılmaz, Osmanlı Devletinde Eşitlik Kavramının Gelişi-

mi, Yayınlanmamış Profesörlük Eseri, Konya, 2000, s. 101.