Previous Page  386 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 386 / 497 Next Page
Page Background

385

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Berna YÜRÜT

rap, fanila örücülüğü, elbise, dantel ve beyaz iş gibi kollarda fabrikalar

açmıştır.

52

Derneğin yönetiminde ve üyeleri arasında hiç kadın yoktur.

Bu durum kadın dergilerince eleştirilmiştir. Kadınlar Dünyası dergisi

bir sayısında derneğin çalışmalarını takdir etmekle birlikte, idaresinde

kadınlara yer verilmemesini bir hak ihlali olarak nitelendirmiştir. Bir

başka sayısında ise kadınlığa ait bir meselede idarede yer almak kadın-

ların hakkıdır diyerek eleştirilerini tekrar etmişlerdir.

53

II. Meşrutiyet döneminde kadın dernekleri arasında feminist ola-

rak tanımlanabilecek en radikal dernek Osmanlı Müdafaa-i Hukuk-ı

Nisvan Cemiyetidir. Bu dönemde gerçekleştirdiği faaliyetlerle kadın

dernekleri arasında sesini en çok duyuranı olmuştur. Dernek, Ka-

dınlar Dünyası dergisi aracılığıyla kuruluşunu duyurarak harekete

destek veren kadınların sözcülüğünü üstlenmiştir. Bilinçlendirme ve

yol gösterme işlevleri ile Osmanlı kadınının harekete geçmesini sağ-

lamıştır.

54

“Osmanlı Müdafaa-i Hukuk-ı Nisvan Cemiyeti Faaliyette”

başlıklı yazıda derneğin üye kabulüne başladığı, üyelik koşulları ve

amaçları yer almıştır. Kadınların dış kıyafetlerinin ıslahı, çalışma ha-

yatının ıslah edilerek kadınların sefaletinin azaltılması ve eğitimin

genelleştirilerek kadınların kültür seviyesinin yükseltilmesi hedeflen-

miştir.

55

Derneğin programında kadının toplumsal yaşamla bütünleş-

tirilmesi, çalışma hayatına katılması vurgulanmıştır. Kuruluş aşama-

sında siyasi hak talebi programda yer almamıştır. Ancak 1921 yılında

bu talep de dernek programına girecektir.

56

Dernek, kadın-erkek eşit-

sizliğine karşı mücadele başlatmış, kadının durumunun düzeltilmesi

için toplumsal inkılap yapmanın vakti geldiğini belirtmiştir. Boşanma

hakkının kadına tanınması, çok eşliliğin önlenmesi, görücü usulünün

kaldırılması gerektiği belirtilmiştir. Dernek, geçim kaynağından yok-

sun kadınlar için iş evleri açmayı önermiş ve örnek olarak bir terzi evi

açarak, dışarıya siparişle iş yapılmasını sağlamıştır. Derneğin kadın ve

erkeğin iş hayatında birlikte yer alması yönündeki yayınları başarılı

olmuş, kadınlar tarafından çeşitli ticarethaneler açılmıştır.

57

52

Tiğinçe Oktar, Osmanlı Toplumunda Kadının Çalışma Yaşamı Osmanlı Kadınları

Çalıştırma Cemiyet-i İslamiyesi, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul, 1998, s. 104; Ak-

yılmaz, Kadın, s. 88; Çakır, s. 94; Kurnaz, s. 170.

53

Oktar, s. 127-128.

54

Çakır, s. 107.

55

Osmanağaoğlu, s. 76.

56

Çakır, s.108.

57

Çakır, s. 109; Akyılmaz, Kadın, s. 88.