Background Image
Previous Page  139 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 521 Next Page
Page Background

Geçmişten Günümüze Azınlık Vakıflarının Mal Edinmeleri Sorunu

138

bünyesi ve amacından kaynaklanan doğal ve zorunlu sınırlar söz ko-

nusudur. Bu hususta, yasada bir kurala yer verilmemiş olması ona sı-

nırsız bir mal edinme hakkı tanımaz. Bu noktada TMK’nun vakfa iliş-

kin genel kuralları ve kanunlarda yer alan diğer kurallar ile 5737 sayılı

Yasa’da öngörülen ve Vakıflar Genel Müdürlüğünce yapılan amaca

uygunluk denetimleri devreye girer.

Nitekim, 5737 sayılı Kanun’da cemaat vakıflarının taşınmaz mal

edinimi ile ilgili izin müessesesi kaldırılırken, Vakıflar Meclisince alım

sırasında bir defa yapılan denetim yerine bildirim, beyanname verme

ve iç denetim

108

müessesi getirilmiş; ayrıca Vakıflar Genel Müdürlü-

ğünün amaca uygunluk denetimi yani malın hangi amaçla ve vak-

fın hangi kaynağıyla, hangi yolla edinildiği, amaca uygun kullanılıp

kullanılmadığı, gelir getiriyorsa ekonomik değerlendirilip değerlen-

dirilmediği, gelirin nerelere harcandığı hususlarının Vakıflar Genel

Müdürlüğü müfettişlerince denetleneceği öngörülmüştür (Vakıflar

Kanunu, m. 33, 36, 60; Vakıflar Yönetmeliği, m. 39, 42, 122, 123; ayrıca

TMK m. 111)

109

. 5737 sayılı Yasa’nın genel olarak, vakıfların malları ve

gelirlerinden elde edilen gelirlerin ne şekilde elde edildiği ve vakfın

amacına uygun olarak harcanıp harcanmadığı üzerinde bir denetim

öngördüğünü görmekteyiz.

108

İç denetim, Vakıflar Kanunu’nun 33. ve Vakıflar Yönetmeliği’nin 39. ilâ 49.

maddeleri arasında düzenlenmiştir. Vakıflar Yönetmeliği’nin 41/1. maddesine

göre, iç denetim, vakıf faaliyetlerinin mevzuata ve vakfın stratejik planına uygun

olarak yürütülmesini; kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasını;

bilgilerin güvenilirliğini, bütünlüğünü ve zamanında elde edilebilirliğini

sağlamayı amaçlar. Vakıf senetlerinde denetim organına yer veren vakıflarda

iç denetim bizzat bu organları eliyle yapılabileceği gibi bağımsız denetim

kuruluşlarına da yaptırılabilir. Vakıf yöneticileri, yıl sonundan itibaren altı ay

içerisinde yapılacak iç denetim rapor ve sonuçlarını Ek-7’deki forma uygun olarak

düzenleyerek rapor tarihini takip eden iki ay içerisinde ilgili bölge müdürlüğüne

göndermekle yükümlüdürler.

109

Örneğin 5737 sayılı Yasa’nın 33. maddesinin son fıkrasında

“Vakıfların amaca ve

yasalara uygunluk denetimi ile iktisadi işletmelerinin faaliyet ve mevzuata uygunluk

denetimi Genel Müdürlükçe yapılır.”

; aynı Yasa’nın Rehberlik ve Teftiş Başkanlığının

görevlerine düzenleyen 60. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde ise

“Mülhak,

cemaat, esnaf vakıfları ile yeni vakıfların, vakfiye ve vakıf senedinde yazılı şartlara,

yürürlükteki mevzuata uygun yönetilip yönetilmediği, amacı doğrultusunda faaliyette

bulunup bulunmadığı, mallarının ve gelirlerinin vakfiye, 1936 Beyannamesi ve vakıf

senedindeki şartlara uygun kullanılıp kullanılmadığı hususlarını incelemek, denetlemek

ve rehberlik yapmak.”

hükümlerine yer verilmiştir. Benzer hükümler Vakıflar

Yönetmeliği’nin 39., 42., 122 ve 123. maddelerinde de yer almaktadır.