Background Image
Previous Page  184 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 184 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

183

1961 Anayasası 20.09.1971’de değiştirilmiştir. Bu değişiklikle üye

sayısında bir değişikliğe gidilmemiş fakat üyelerin seçim tarzında de-

ğişikliğe gidilmiştir. Bununla, yasama meclisleri tarafından AYM’ye

seçilecek olan üyeler bakımından aranan

“nitelikli çoğunluk”

kaydı kal-

dırılmıştır

56

. Ayrıca, 145/3 fıkrası anayasa metninden çıkarılınca, dör-

düncü fıkra üçüncü fıkranın yerini almış ve böylece meclis ve senato

tarafından belirlenen toplam 5 üyeden ikisi için üniversitelere ayrılmış

olan mutlak kontenjan koşulu da ortadan kaldırılmıştır

57

.

1961 Anayasası’nda AYM’ye üye seçim yöntemi İtalyan AYM’ye

58

üye seçim yöntemini andırmaktadır

59

. Ancak en önemli farkı AYM’de

yedek üyelik sisteminin getirilmiş olmasıdır

60

.

II. BÖLÜM

1982 Anayasası’na Göre Anayasa Mahkemesi

Çalışmamızın bu bölümünde, 1982 Anayasası döneminde Türk

Anayasa Mahkemesi’nin oluşumu, çalışma düzeni ve yapılanması

incelenmiştir. İlk başlıkta, 2010 anayasa değişikliğinden önce (1982

Anayasası’nın ilk şeklinde) Anayasa Mahkemesi’nin oluşumu, çalış-

ma düzeni ve yapılanması incelenmiş; ikinci başlıkta ise 2010 anayasa

değişikliği sonrasında, değişikliğin mahkemenin yapılanmasına nasıl

etki edeceği, değişimin ne yönde olduğu konusuna anayasa önerileri,

karşılaştırmalı hukuktaki düzenlemeler ve öğretideki görüşler de dik-

kate alınarak değinilmiştir.

56

Kaboğlu, İbrahimÖ.; Değişiklikler Işığında 1982 Anayasası, Halk Neyi Oylayacak,

İmge Kitabevi, İstanbul, Ağustos 2010, s. 265

57

Ulaş, a.g.m,s. 104

58

İtalyan AYM’nin yapılanması ve çalışma ilkeleri çalışmamızın 2.bölümünün 2.

başlığında ayrıntılı olarak anlatılmıştır.

59

Özay, İl Han;

“Yeni Bir Düzende Anayasa Mahkemesinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri

ile Yargılama Usulleri”

, AYD Yıl 1995, S: 12, s.45. Aynı yönde bkz Yüzbaşıoğlu,

Necmi;

“Sunulan Raporlar Kapsamında Türk Anayasa Mahkemesi’nin Sorunlarının

Tartışılması”

konulu panelde sunduğu tebliğ, AYD Yıl 2004, S: 21, s. 20

60

Diğer önemli farklar ise İtalya’da üyelerin görev süresinin 9 yılla (başlangıçta 12

yıldı) sınırlandırılmış olması; yüce divan görevindeki ve oluşumundaki farklılık

olarak vurgulanabilir. (Özay, İl Han;

“Yasama, Yürütme ve Yargı İlişkileri Açısından

Anayasa Mahkemesi’nin Kuruluş ve İşleyişi”

, AYD Yıl 1996, S:13, s.31 (özellikle dn 3)