Background Image
Previous Page  188 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 188 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

187

Bu durumda, 1982 AY’nın ilk şeklinin ne seçim; ne atama ne de

karma sistem olduğunu söylemek mümkündür

67

. Sistem,

“kendine

özgü”

bir sistem olmasıyla ön plana çıkmaktadır

68

.

Üyelerin atanması ve atanacak üyeleri öneren kurumlar bakımın-

dan 1982 AY’nın ilk şekli ile oluşturulan AYM yapılanması, İspanyol

AYM’nin yapılanmasına çok benzemektedir

69

.

Türk AYM üyeleri bağımsızlık açısından iki katlı bir bağımsızlık

ve güvence zırhı içerisindedirler

70

. Üyeler, Anayasa’nın 138, 139 ve

140. maddeleriyle yargıçlara sağlanan bağımsızlık ve güvencelerden

yararlandıkları gibi ayrıca 147. maddede sağlanan 65 yaşını doldur-

madıkça emekliye sevk edilememe ve görev yerlerinin değiştirileme-

mesi şeklindeki güvenceden de yararlanmaktadırlar. Ayrıca, başkan

ve üyelerin kişisel suçlarında Yargıtay üyelerinin kişisel suçlarında

uygulanan güvencelerin geçerli olacağı da AYM Kuruluş Kanunu ile

güvence altına alınmıştır. (AYM Kuruluş Kanunu md 55). Ancak, kar-

şılaştırmalı hukuktaki bazı uygulamaların aksine

71

, AYM üyelerinin

milletvekillerine tanınan sorumsuzluk ve dokunulmazlık hakkı tanın-

mamış olması kanaatimizce önemli bir eksikliktir

72

.

Diğer yandan, 1982 düzenlemesi ile, karşılaştırmalı hukuktaki ge-

nel eğilimin tersine

73

, AYM üyelerinin çoğunluğunun hukukçu olması

şartı kaldırılmış, hatta mahkemenin kuramsal olarak çoğunluğu hu-

kukçu olmayan üyelerden oluşmasının önünde bir engel kalmamıştır

74

.

Bu durumun sakıncaları özellikle yüce divan yargılaması ile siyasi par-

tilerin kapatılmasına ilişkin davalarda yaşanmıştır ve yaşanmaktadır

75

.

67

Daver

,

a.g.m, s. 16. Sistemin, yasama organını dışlamış olması nedeniyle

“anti-

demokratik”

olarak nitelendirilmesi yanlış olmaz. (Dağ, a.g.t,s.63)

68

Arslan’a göre sistem

“Türk Tipi Anayasa Yargısı”

dır. Arslan, Tebliğ

(AYD 2004)

,

s. 47. Burhan Kuzu da böyle bir sistemin dünyanın hiçbir yerine olmadığını

belirtmektedir. Kuzu,

Tebliğ (AYD 2004),

s. 55

69

Bu konu, aşağıda II. Başlıkta ayrıntılı olarak incelenmiştir. Ancak kısaca belirtmek

gerekirse İspanya’da 12 üyeli AYM’nin tümünü kral atar. (Daver

,

a.g.m, s.16).

Fakat İspanya’nın en önemli farkı, atanacak üyelerin belirlenmesinde Kralın

yetkisinin

“sembolik”

olmasıdır.

70

Daver, a.g.m. s.18

71

Macaristan,İtalyan ve Tacikistan AYM üyelerine böyle bir hak verilmiştir. Konu,

aşağıda II. Başlıkta incelenmiştir.

72

Aynı yönde Tunç

,

a.g.m, s. 298

73

Bu konu, aşağıda, 2. Başlıkta ayrıntılı olarak incelenmiştir.

74

ULAŞ’ın tespitine göre, 1982AY’nın ilkdüzenlemesinde, kuramsal olarak, AYM’de

hukukçu olan yalnızca üç üye bulunabilmesi olanaklıdır. (Ulaş,a.g.m,s.106)

75

Öden,a.g.m, s. 37