Background Image
Previous Page  187 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 187 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

186

sisteminde mahkemenin asıl üyelerinin 1/3’ünün parlamento tarafın-

dan doğrudan seçilmesi mahkemenin meşruiyeti bakımından önem

taşımaktaydı

64

.

Sistemdeki diğer dikkati çeken nokta, yüksek yargının doğrudan

üye seçmesinin 1982 AY değişikliği ile engellenmiş olmasıdır. Bu ko-

nudaki yetki, 1982 AY ile tamamen cumhurbaşkanına devredilmiş ve

yargı ancak 3 üyeyi cumhurbaşkanına

“önerir”

duruma gelmiştir

65

.

Durum böyle olunca, 1982 AY’nın ilk şeklinin cumhurbaşkanının

yetkisini oldukça genişlettiği ve gerek yasama gerekse yargı organları

karşısında AYM’ye üye belirleme konusunda cumhurbaşkanını adeta

“tekel”

konumuna getirdiği anlaşılmaktadır

66

.

kemelerin doğrudan üye seçmeleri yerine, bunların gösterecekleri adaylar arasından

cumhurbaşkanınca seçilmesi usulünün benimsenmesiyle, kast sistemini kırmanın amaç-

landığı akla gelebilir. Ancak,bunda,daha önce açıkladığımız üzere, 1982 Anayasasının

güçlü cumhurbaşkanı tecihinin yargı üzerindeki yansıma payının asıl etken olduğu söy-

lenebilir.”

(Tanör/Yüzbaşıoğlu,a.g.e,s.457).

“1982 Anayasası AYM üyelik modelinde

yasama organının devre dışı bırakılmasının temel nedeni,güçlü yürütme, güçlü Cum-

hurbaşkanı tercihidir.”

(İyimaya, a.g.e, s. 14)

64

“Münhasıran cumhurbaşkanı tarafından doğrudan atanma sisteminden üç ana erke ata-

ma veya seçme

yetkisini

verilmesini sağlayan bu karışık sisteme geçiş daha fazla demok-

ratik meşruiyete sahiptir.”

(

Paczolay, Peter;

“Venedik Komisyonu Raporu”,

AYD Yıl

2004,S:21, s.5). Anayurt da AYM oluşumuna diğer organların ve özellikle par-

lamentonun katılmasının mahkemenin demokratik meşruiyeti açısından önem

taşıdığını vurgulamaktadır.(Anayurt,Ömer;

“Avrupa Birliği Ülkelerinde Anayasa

Mahkemelerinin Kompozisyonuna İlişkin Tartışmalar”

; GÜHFD,C:XIII, Yıl 2009, S:1-

2,s.120) Kanadoğlu ise anayasa yargıçlarına demokratik meşruiyetin tanınması

adına meclisin de karşılaştırmalı hukuktaki örneklerine benzer biçimde üye seçi-

mine dahil edilmesi gerektiğini savunmaktadır. Kanadoğlu,Osman Korkut;

“Yeni

Anayasa Arayışları ve Karşılaştırmalı Hukuk Bağlamında Anayasa Mahkemesi”,

AYD

Yıl 2008, S:25, s.69

65

Sistemin bu şekli dahi

“düzeltilmiş şekli”

dir. Bundan önceki tasarıda

Cumhurbaşkanına dolaylı değil; doğrudan atama yetkisi tanınmıştı. (Kuzu,

Burhan;

“Sunulan Raporlar Kapsamında Türk Anayasa Mahkemesi’nin Sorunlarının

Tartışılması”

konulu panelde sunduğu tebliğ, AYD Yıl 2004, S: 21, s. 55)

66

Gözler, bu konuda farklı düşünmektedir :

“Kanımızca, Anayasa Mahkemesi üyele-

rinin seçim sisteminde Cumhurbaşkanına tanınan yetkilerde eleştirilecek bir yan yoktur.

Bütün demokratik memleketlerde anayasa mahkemeleri üyeleri kısmen veya tamamen si-

yasal organlar tarafından seçilmektedir.....Bizim bildiğimiz kadarıyla, hiçbir demokratik

ülkede anayasa mahkemesi üyeleri tamamı doğrudan doğruya yargı organı tarafından

seçilmemektedir. Bize öyle geliyor ki anayasa mahkemesi üyelerinin seçiminde yargı or-

ganlarına en fazla ağırlık veren ülke zaten Türkiye’dir. Mukayeseli hukukun verileri göz

önünde bulundurulursa Anayasa Mahkemesine üye seçiminde Cumhurbaşkanına tanı-

nan sınırlı yetkinin yadırganacak bir yanı yoktur.”

(Gözler, Kemal;

Anayasa Değişik-

liği Gerekli Mi? 1982 Anayasası İçin

Bir S

avunma,

Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa

2001, s. 74,75)