Background Image
Previous Page  186 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 186 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

185

doldurmuş; yükseköğrenim görmüş veya öğrenim kurumlarında en

az on beş yıl öğretim üyeliği veya kamu hizmetinde on beş yıl fiilen

çalışmış veya en az on beş yıl avukat olarak görev yapmış olmaları

gerekmekteydi. Anayasa Mahkemesi üyelerinin, asli görevleri dışında

resmi veya özel herhangi bir görev almaları yasaktı.

Üyeliğin sona ermesi ise 65 yaşının doldurulması, bir üyenin ha-

kimlik mesleğinden çıkarılmayı gerektiren bir suçtan dolayı hüküm

giymesi durumlarında kendiliğinden; görevin sağlık bakımından yeri-

ne getirilemeyecek noktaya gelmesi durumunda ise üye tamsayısının

salt çoğunluğunun kararıyla sona ererdi.

Anayasa Mahkemesi Yüce Divan görevi de üstlenmekte ve bu du-

rumda Cumhurbaşkanını, Bakanlar Kurulu üyelerini, AYM, Yargıtay,

Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi başkan ve

üyelerini, başsavcılarını, başsavcıvekillerini, HSYK ve Sayıştay başkan

ve üyelerini görevleriyle ilgili suçlarla ilgili olarak yargılardı.

1961 sisteminde olduğu gibi, 1982 sisteminin ilk halinde de

AYM’nin Yüce Divan görevi için ayrı bir kuruldan oluşmaması, aynı

üyelerin Yüce Divan görevini de yerine getiriyor oluşu ve kararlarının

kesin oluşu önem taşımaktadır.

Sistemde ilk dikkati çeken nokta, 1961’den farklı olarak, yasama

organına AYM için üye seçme hakkının kaldırılmış olmasıdır

63

. 1961

63

1982 AY’nın yapım sürecinde meclise AYM için üye seçim hakkı verilmesi ge-

rekip gerekmediği tartışılmış ve Feyyaz Gölcüklü birkaç üyenin meclis tara-

fından seçilmesinde bir sakınca olmadığını savunurken; Orhan Aldıkçatı 1961

AY döneminde yaşanan sıkıntılara atfen

“1-2 üyenin dahi

TBMM

tarafından se-

çilmesinin Türkiye’yi nerelere getirebileceğini gördünüz.”

diyerek tüm tartışmalara

son noktayı koymuştur. Arslan

,

Tebliğ (AYD 2004)

, s. 51. Konuyla ilgili geniş

tartışmalar için bkz İyimaya, Ahmet,

Anayasa Mahkemesinin Üyelik Yapısında

Yasama Organının Rolü, (Türk Modeline Eleştirel Bir Yaklaşım),Yetmişbirinci Kuru-

luş Yılı Armağanı, Türk Hukuk Kurumu Yayınları,

Ankara, 9 Nisan 2005, s.7-13.

ARSLAN, 1982 AY’nın ilk şeklindeki durumun parlamentonun istencine karşı

güvensizlik olduğu; hatta Nazi Almanyası döneminden sonra dahi Alman AYM

üyelerinin tümünün parlamentoya seçtirtildiğini belirtmektedir. Arslan,

Tebliğ

(AYD 2004)

, s. 53. Farklı tartışmalara ilişkin daha geniş bilgi için bkz (Kurnaz,

Haluk;

“Üye Seçimi ve Bireysel Başvuru ile Bazı Yetki ve Görevleri Açısından Anayasa

Mahkemesi

”,Yasama Dergisi, S:2,Temmuz-Ağustos-Eylül 2006, s.96, s.97).

“An-

cak, Türkiye’de 1961 Anayasası döneminde,Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosuna

ayrılan üyelerin seçiminde uzlaşma sağlanamaması ya da geç sağlanması yüzünden,

mahkemenin oluşumunda yaşanan sıkıntılar nedeniyle, tepki olarak,1982 Anayasasın-

da, TBMM’ye AYM’ye üye seçme yetkisi tanınmamıştır. Keza AYM’ye yüksek mah-