Background Image
Previous Page  189 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 189 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

188

II) Karşılaştırmalı Hukuk Işığında 2010 Değişikliği Sonrası Anayasa

Mahkemesi

1) 2010 Anayasa Değişikliği Sonrası Anayasa Mahkemesi

1982 Anayasası'nda 7.5.2010 günü 5982 Sayılı

“Türkiye Cumhuriyeti

Anayasası’nın Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”

la

Anayasa’nın 146, 147, 149 ve geçici 18. maddesinde çok önemli değişik-

likler yapılmış ve bu değişiklikler sonucunda Anayasa Mahkemesi’nin

oluşumu ve yapılanması önemli ölçüde değişmiştir

76

. Ayrıca 3 Nisan

2011 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan 30.03.2011 tarih ve 6126 Sayılı

Anayasa Mahkemesi’nin Kuruluş ve Yargılama Usulleri Hakkındaki

Kanun da (kısaca Kanun olarak adlandırılacaktır) AYM’nin yeniden

yapılanmasında önemli etkiler doğurmuştur

77

.

İlk değişiklik Anayasa’nın 146. maddesindedir. Buna göre yeni

Mahkeme 17 üyeden oluşmaktadır

78

. Üyelerin 3’ünü TBMM seçmek-

76

Değişiklik Anayasa Mahkemesi’nin önüne götürülmüş; AYM bu değişikliklerin

bir bölümünü 07.07.2010 tarih; 2010/49 E.; 2010/87 K. sayılı kararıyla iptal etmiş

ve değişiklikler iptal olunmuş biçimiyle 12 Eylül 2010 günü referandumda

oylanarak yürürlüğe girmiştir. Çalışmamızın ilerleyen bölümünde, yeri geldikçe,

iptal olunan tümcelere değinilecektir.

77

Çalışmamızda Kanun’un tamamı değil, sadece AYM’nin yapılanmasıyla ilgili

olan ve çalışma konumuzla bağlantılı düzenlemelerine değinilmekle yetinilmiştir.

78

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin 2000 yılı Anayasa önerisine göre AYM 15

asıl 5 yedek üyeden oluşur. (md 146) Dört asıl ve bir yedek üyeyi Yagıtay,üç asıl

ve iki yedek üyeyi Danıştay, birer asıl üyeyi Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare

Mahkemesi ve Sayıştay Genel Kurulları, kendi başkan ve üyeleri arasından üye

tamsayılarının salt çoğunluğu ile ve gizli oylamayla seçer. İki asıl ve bir yedek üye

ise AYM tarafından seçilir. AYM, seçtiği asıl üyelerden bir tanesini yedek üyeleri,

diğerlerini ve yedek üyeyi birinci sınıfa ayrılmış hakimler arasından asıl üye tam-

sayısının salt çoğunluğu ve gizli oyla seçer. Cumhurbaşkanı da üç asıl ve bir yedek

üyeyi seçer. Cumhurbaşkanı asıl üyelerden birisini Türkiye Barolar Birliği’nin gös-

tereceği üç aday arasından, diğer asıl üyeleri ve yedek üyeyi ise yükseköğrenim

kurumlarının hukuk, iktisat veya siyasal bilim alanlarında görev yapan öğretim

üyeleri ile avukatlar arasından seçer. Bunların üye seçilebilmeleri için en az 15 yıl

öğretim üyeliği, kamu görevliliği veya avukatlık yapmış olması şarttır. Üye olmak

için 40 yaşın doldurulmuş olması gerekir. Üyelerin asli görevleri dışında başka

herhangi bir görevle uğraşmaları yasaktır. Üyeler 67 yaşını doldurunca emekliye

ayrılırlar. Bir üye ise Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu tarafından avukatlar

arasından ve üye tamsayısının salt çoğunluğu ile seçilir. Cumhurbaşkanı, biri avu-

katlar birisi de üst kademe yöneticileri arasından olmak üzere iki üye atar. Yükse-

köğrenim Kurulu, yükseköğrenim kurumlarının hukuk alanlarında görev yapan

öğretim üyeleri arasından bir üyeyi üye tamsayısının salt çoğunluğu ve gizli oyla

seçer. TBMM 7 üyeyi, yükseköğrenim kurumlarının hukuk,iktisat veya siyasal

bilimler alanlarında görev yapan öğretim üyeleri, üst kademe kamu görevlile-

ri ve avukatlar arasından üye tamsayısının salt çoğunluğu ile seçer. İlk iki turda

salt çoğunluğa ulaşılamazsa, toplantıya katılanların çoğunluk oyu yeterli sayılır.