

TBB Dergisi 2011 (97)
Ş. Cankat TAŞKIN
191
te
79
; kalan 14 üye ise cumhurbaşkanı tarafından seçilmektedir.
Konunun daha iyi anlaşılması adına önce TBMM’nin seçtiği üyele-
re ilişkin seçim usulü üzerinde durulacak ve ardından cumhurbaşkanı
tarafından seçilen üyelerin seçim usulü hakkındaki görüşler sunula-
caktır. En sonda da konu bütünlüğünün bozulmaması açısından, kar-
şılaştırmalı hukukta anayasa mahkemelerinin yapısı, oluşumu, üyele-
rin özlük hakları, üye seçilme koşulları üzerinde durularak bu bölüm
sonlandırılacaktır.
TBMM, seçeceği üç üyeden 2’sini Sayıştay’ın; birini baro başkan-
larının her boş yer için gösterecekleri 3’er aday arasından seçer. Bu
anlamda, TBMM’nin üye seçimindeki rolünün
“dolaylı”
olduğu söy-
lenebilir. Sadece 3 üyenin seçilmesi ise kanaatimizce, TBMM’nin üye
seçimindeki rolünün
“simgesel”
düzeyde kaldığını, cumhurbaşkanının
ise hala çok etkili olduğunu göstermesi yönüyle çarpıcıdır
80
. Kanaati-
mizce, 1982 AY’ın değişiklikten önceki ilk şekli kendine özgü bir sis-
tem getirmişken, 2010 değişikliğinden sonraki şekli ise atama ağırlıklı
sembolik seçimli bir sistemdir.
Diğer yandan, Anayasa koyucunun TBMM’ye neden Sayıştay ko-
tasından önerilen adaylardan 2’si için seçim yapma hakkı tanıdığı da
kanaatimizce üzerinde dikkatle durulması gereken bir noktadır. Soru-
nun yanıtı Sayıştay Kanunu’nun başkan ve üye seçimini düzenleyen
5 ve 6.maddelerinde (yeni 13,15 ve 16. md) gizlidir. Buna göre, Sayış-
tay başkan ve üyeleri plan ve bütçe komisyonunda partiler arası temsil
oranı gözetilmek suretiyle oluşturulan bir ön seçim komisyonu tarafın-
dan önerilen adaylar arasından, TBMM Genel Kurulu tarafından
81
se-
79
AYM’nin 2004 tarihli önerisinde bu sayı 4 olarak belirlenmişti. Üyelerden 2’sinin
Sayıştay başkan ve üyeleri arasından TBMM tarafından doğrudan; 2’sinin
ise YÖK ve TBB tarafından her boş yer için gösterilecek üçer aday arasından
TBMM tarafından seçilmek yoluyla belirlenmesi öngörülmüştü. (Kılıç, Haşim;
“Türk Anayasa Mahkemesi’nin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Öneri”
, AYD Yıl
2004, S: 21, s.87)
80
Kaboğlu
,
Halk Neyi Oylayacak?
, s. 206
81
Nitekim 2010 değişikliği sonrasında AYM’ye Sayıştay kontenjanından seçilen
Hicabi Dursun, yaklaşık 1.5 yıl önce parlamento çoğunluğunu halen elinde
bulunduran AKP tarafından seçilmiş olması, bu değişiklikle neyin amaçlandığını
da çarpıcı biçimde ortaya koyması bakımından manidardır. (Aşık, Melih; Açık
Pencere, Milliyet, 08.10.2010 tarihli yazı
( http://www.milliyet.com.tr/birakin-bagirsin-/melih-asik/guncel/yazardetay/08.10.2010/1298869/default.htm
(Erişim Tarihi: 06.12.2010).