Background Image
Previous Page  195 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 195 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

194

(Hatta daha iyisi, böyle bir durumda üye seçim yetkisinin seçilecek

üye Sayıştay kotasındansa doğrudan doğruya Sayıştay’a; avukat kota-

sındansa doğrudan doğruda Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu’na

vermektir. Aksi halde, parlamentoda çoğunluğu elinde bulunduran

siyasal eğilim uzlaşmaya yanaşmayacaktır.)

Bu noktada dikkatimizi çeken konu, toplantı yeter sayısının sağ-

lanması koşuluyla, kuramsal olarak basit çoğunluk sayısında oy alan

üyenin dahi AYM’ye üye seçilebilmesinin mümkün oluşudur. Örneğin

hiçbir aday ilk turda 2/3’ü; ikinci turda salt çoğunluğu sağlayamazsa;

üçüncü tura en çok oyu alan iki aday kalacağı için; üçüncü turda basit

çoğunluğu alan aday AYM’ye üye olarak seçilebilecektir.

Bu uygulamanın, yukarıda verilen örneklerden de anlaşılacağı

gibi, karşılaştırmalı hukuktaki seçim yöntemlerinden hiçbiriyle örtüş-

tüğünü söylemek mümkün değildir. Kuşkusuz basit çoğunlukla seçi-

len bir adayın AYM’ye üye olarak seçilebilmesinin olanaklı oluşunu

hukuk mantığıyla açıklamak da olanak dışıdır. Böyle bir olasılıkta,

partiler arasında mutabakatın sağlanmasının gerekmediği açıktır. Kal-

dı ki çoğunluğu (ve gücü) elinde bulunduran partinin, üye seçiminde

2/3’lük nitelikli çoğunluğu aramak için uzlaşmaya asla yanaşmayaca-

ğı da

87

Türkiye’nin siyasi yapısı gereği tartışma götürmez bir gerçek

olarak belirmektedir

88

.

Meclisin

“avukat”

kotasından seçeceği üye bakımından da seçim

yöntemine bazı eleştiriler getirilebilir. Örneğin, bu seçimde neden TBB

Genel Kurulunun değil de baro başkanlarının istencine öncelik tanın-

dığı ciddi olarak tartışılmalıdır

89

. Zira TBB Genel Kurulu, Avukatlık

87

“Nitelikli çoğunlukla seçim sisteminin üstünlüğü, üçte iki çoğunluğa hiçbir siyasal ku-

ruluşun yalnız başına sahip olamaması nedeniyle çoğunluk partisi, seçilecek yargıçların

tercihi konusunda muhalefetle uzlaşmaya gitme gereğini duyar. Muhalefet partilerinin

anayasa yargıçlarının belirlenmesinde etkisi sonucu sağlanan siyasal uzlaşma, mahkeme-

lerin aynı düşünce grubunun tekeli altına girmesini önler; Yüksek Mahkeme’de hukuki ve

siyasi fikir akımlarının başlıcalarının temsilini güvence altına alır.”

(Kaboğlu

,

Anayasa

Yargısı,

s. 29)

88

Nitekim TBMM tarafından yapılan seçimde Sayıştay üyesi Hicabi Dursun ikinci

tur oylamada 263 oy; üçüncü tur oyalamada ise 256 oy alarak basit çoğunlukla

seçilmiştir.

(http://www.cumhuriyet.com.tr/?hn=179822)

(Erişim Tarihi: 06.

12.2010). COŞAR da 2010-2011 yargı yılı konuşmasında sonraki turlarda da

ilk turdaki nitelikli çoğunluğun düzenlenmemiş olmasını doğru bulmadığını

belirtmektedir. (Coşar, a.g.k, s.12)

89

Taner, Gökçen Fahri;

“Cumhurbaşkanı Tarafından Anayasa Mahkemesi Üyeliğine