

TBB Dergisi 2011 (97)
Ş. Cankat TAŞKIN
195
Kanunu’nun 114. maddesi uyarınca oluşturulmakta ve üye sayılarına
bakılmaksızın her baro tarafından seçilen ikişer delegeye ek olarak,
her baronun üye sayısıyla orantılı olarak seçeceği (avukat sayısı yüz-
den fazla olan barolar için, yüzden sonraki her üç yüz üye için ayrıca
birer delege) delegeden oluşmaktadır. Durum böyle olunca, avukat
arasından TBMM tarafından seçilecek olan üyeler, tüm baroların üze-
rinde söz sahibi olacağı bir yöntemle seçilebilecekti. Oysa, seçimi baro
başkanları yaptığında, üye sayısı az olan barolarla çok olan barola-
rın birer oy hakkı olduğundan, üye sayısı fazla olan baroların istenci
daha az yansımış olacaktır
90
. Dolayısıyla, mecliste çoğunluğu elinde
bulunduran siyasi parti uzlaşmaya yanaşmayacak ve kendi adayını
seçtirtecektir
91
.
Bizim bu konudaki önerimiz; TBB Genel Kurulu tarafından
AYM’ne doğrudan doğruya üye seçilmesi; üye seçiminde 2/3’lük ni-
telikli çoğunluk aranmasıdır. Ayrıca, AYM’ye seçilecek olan avukat
üyelerde yaş, yargıçlık mesleğine seçilme yeterliliği gibi yeterliliklerin
yanı sıra, en az doktora düzeyinde hukuk eğitimi ve bilimsel çalışma
yapmış olma koşulu da aranmalıdır
92
. Mahkemenin niteliğini arttır-
mak için bu gereklidir.
Sonuç olarak, meclisin üye seçim yöntemi nicelik ve nitelik açısın-
dan değerlendirildiğinde, mevcut düzenlemenin üç yönden 1961 AY
düzenlemesine göre çok daha geride olduğunu belirtmemiz gerekir.
İlkin, 1961 AY’na göre yasama organı AYM’nin 15 üyesinden 5’ini
seçmekte ve böylece üyelerin 1/3’ü yasama organı tarafından seçil-
mekteydi. Oysa yürürlükteki düzenlemede bu oran 1/3’ten çok daha
azdır.
İkinci olarak, 1961 düzenlemesinde, yasama organı AYM’ye doğ-
rudan doğruya üye seçerdi. Oysa yürürlükteki düzenlemede, meclise
Atanmak Üzere Yargıtay ve Danıştay Genel Kurulları Tarafından Teklif Edilecek
Adayların Seçim Usulünde Yapılmak İstenen Değişiklik”
, 2010 Anayasa Değişiklikleri
Çerçevesinde Yargı Bağımsızlığı, Türk Ceza Hukuku Derneği Yayınları,
(Editörler:
Öztürk, Bahri/ İlkiz, Fikret/ Kocasakal, Ümit)
, İstanbul 2010, s. 77
90
Taner, a.g.m, s. 77
91
Osman Alifeyyaz Paksüt’ün AYM’nin 07.07.2010 gün ve 2010/49 E., 2010/87 K
sayılı kararının 146. maddesinin ilk üç fıkrasının iptal isteminin reddi kararına
karşıoy gerekçesi ( LHD, Yıl: 8, S: 23, Eylül 2010, s. 3356)
92
En az doktora düzeyindeki eğitim şartı için ayrıca bkz Ulaş,a.g.m,s.108