Background Image
Previous Page  198 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 198 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

197

Cumhurbaşkanı ayrıca 4 üyeyi de doğrudan seçmektedir. Bunlar

(üst kademe yöneticileri

97

),

serbest avukatlar, birinci sınıf hakim ve sav-

cılar ile en az 5 yıl AYM’de raportörlük yapmış olan rapörtörler ara-

sından seçilir.

Cumhurbaşkanı, değişiklikten önceki metinde AYM’ye toplamda

11 üye atarken/seçerken, değişiklikten sonra 14 üye atar/seçer duruma

getirilmiştir. Böylelikle cumhurbaşkanının AYM üzerindeki gücü arttı-

rılmıştır

98

. Cumhurbaşkanı ve genel olarak yürütme organı, 1982 AY’nın

ilk şekline göre AYM’nin üyelik yapısını, TBMM’de sahip olduğu ço-

ğunluğun siyasal eğilimleri doğrultusunda şekillendirme olanağına

daha çok sahip olur hale getirilmiştir

99

. AYM’nin oluşumunda cumhur-

başkanının yetkilerinin fazlalığı, 11. Cumhurbaşkanının mecliste uzlaşı

sağlanmadan seçilmiş olması, 12. Cumhurbaşkanının da halk tarafından

seçilecek olması nedeniyle eskiye göre çok daha fazla eleştiriye açıktır

100

.

Özellikle de Türkiye’de, Fransa’daki gibi birtakım toplumsal, siyasi ve

yargısal fren-denge sistemlerinin tam olarak oturmamış oluşu ile Fran-

sa’daki gibi

“birlikte yaşama”

(kohabitasyon) anlayışının da yerleşmediği

gözetildiğinde

101

, cumhurbaşkanına AYM üyelerini belirleme yönünde

bu kadar geniş yetki tanınmasının yol açabileceği olumsuzluklar ilerle-

yen dönemde çok daha artarak belirecektir.

Bu bağlamda, 2010 AY değişikliğinin 2007’deki cumhurbaşkanının

halk tarafından seçilmesine yönelik değişiklikle birlikte yorumlamak-

ta yarar vardır. Zira bu iki değişiklik birbirini tamamlayıcı nitelikte-

dir ve 12. Cumhurbaşkanı’nın halk tarafından seçilecek olması, ayrıca

AYM üyelerinin on dördünün cumhurbaşkanı tarafından belirleniyor

oluşu, bundan sonraki anayasa değişikliğinin başkanlık rejimine geçiş

yönünde yapılacağına işaret etmektedir

102

. Bu iki değişikliği, başkanlık

rejimine geçişteki önemli kilometre taşlarından ikisi olarak yorumla-

mak mümkündür

103

.

97

AYM’nin 07.07.2010 gün ve 2010/49 E., 2010/87 K sayılı kararı ile iptal istemi

reddedilmiştir.

98

Aynı yönde Coşar, a.g.k, s.13, Kaboğlu

,

Halk Neyi Oylayacak?,

s. 266

99

Kaboğlu

,

Halk Neyi Oylayacak,

s. 267

100

Kanadoğlu,O.

,

a.g.m,s.69

101

Yokuş, Sevtap;

Türkiye’de Yürütme Erkinde Değişen Dengeler,

Yetkin Yayınları,

Ankara 2010, s. 167,168

102

Kaboğlu,

Halk Neyi Oylayacak,

s. 207

103

Kaboğlu,

Halk Neyi Oylayacak,

s. 209