Background Image
Previous Page  199 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 199 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

198

Başkanlık rejimine (geçilirse), bu durum Türkiye’deki anayasa yar-

gısı için ciddi bir sıkıntı oluştabilir. Zira, Türkiye’deki

“yerleşmemiş”

bu

demokrasi kültürüne karşılık ABD’de

104

anayasallık denetimi yapan

FYM’ye 9 üyenin tamamı başkanın önerisi ve Senato’nun onayıyla

105

hukuk eğitimi almış kişiler arasından atandığı halde

106

, Başkan tara-

fından atanan üyelere Senato bazen onay vermediği gibi, Senato’nun

onayladığı yargıçların da bazen

“başkana rağmen”

ve

“başkanın aleyhi-

ne”

karar verdiği görülmektedir

107

.

Diğer yandan, AYM’nin

“iktisat ve siyasal bilgiler”

ile

“üst kademe

yöneticileri”

ifadelerini Anayasa’ya aykırı bulmamış olması, mahkeme-

ye hukuk kökenli olmayan üyelerin atanmasının önünü açacaktır. Bu

durumun da mahkemenin çalışma düzenini olumsuz etkileyeceğini

düşünmekteyiz

108

.

Kanaatimizce, AYM’nin

“karar verici”

üyelerinin tamamının hu-

kukçu olması gerekmektedir

109

. Ancak, Mahkemenin görevi gereği si-

yasi ve mali sorunlarla ilgili kararlar verebileceği de düşünüldüğünde,

hukukçu olmayan üyelerin yararının yadsınamayacağı da bir gerçek-

tir

110

. Ne var ki bu nitelikteki üyelerin

“karar verici”

konumda olması

104

Onar,

Tebliğ (AYD 2004)

, s. 27.

105

ABD’de parlamentonun bir kanadı olan Senato’nun Başkan’ın önerdiği isimleri çok

sıkı araştırdığı ve üyelerin 1/4’ünü onaylamadığı düşünüldüğünde, Senato’nun

bu yetkisinin sembolik olmadığı anlaşılabilir. (Arslan,

Tebliğ (AYD 2004)

, s.69)

106

Ayrıca üyeler 10 yılını veya 70 yaşını doldurdukları zaman, dilerlerse,

emekliliklerini isteyebilirler.(Dağ,a.g.t,s.45)

107

ABD’de FYMüyeleri, iyi hal göstermeleri şartıyla

“ömür boyu”

görev yapmaktadır.

İyi hal göstermeyen yargıçlar bir tür dokunulmazlık kaldırma kararı olan usulle

görevden alınabilmektedirler(Dağ,a.g.t,s.44).Başkan Nixon Dönemi’nde 4 üyelik

boşalmış; Nixon bu 4 üye yerine yeni üyeleri atama fırsatına sahip olmuştur.

Ancak Watergate Skandalı’nda başkanın atadığı üyelerin de oyuyla ve oybirliği

ile skandala ilişkin bant kayıtlarının Nixon tarafından skandalı soruşturan

komisyona verilmesi gerektiğine hükmedilmiştir. (Onar,

Tebliğ (AYD 2004),

s.28;

Arslan

,

Tebliğ (AYD 2004)

, s. 46)

108

Uygulama, karşılaştırmalı hukuktaki uygulamaya büyük oranda aykırıdır.

(Karşılaştırmalı hukuka ilişkin bilgi için bkz 2. Bölüm 2. Kısım)

109

Tanör/Yüzbaşıoğlu ise, görüşümüzden biraz daha farklı düşünmekte ve üyele-

rin, karar verici konumda olsun ya da olmasın tamamının hukukçu olması ge-

rektiğini şöyle vurgulamaktadır:

“Ancak, asıl işi, kanunların anayasaya uygunluğu-

nun hukukilik denetimi gibi tamamen uzmanlığı gerektiren bir yargılama yapmak olan;

üstelik, bunun yanında,Yüce Divan sıfaıyla ceza yargılaması yapmak ve siyasi parti ka-

patma davalarına bakmakla görevlendirilmiş bulunan AYM’nin,bu işlevlerini en iyi şe-

kilde yerine getirebilmesi için, üyelerinin tamamının hukukçu olması gerekir.”

(Tanör/

Yüzbaşıoğlu

,

a.g.e,s.460)

110

Kuzu, üyelerin tamamının hukukçu olmasının doğru olmadığını savunmaktadır.