Background Image
Previous Page  136 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 136 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Aysel Ceren MUTLU

135

Sosyal devlette vergi adaletini sağlayabilmenin önemli bir aracı

olan mali güce vergilendirme ilkesinin

38

vergilendirme yetkisi ile bağ-

lantısının çalışma kapsamındaki açıklaması şu şekildedir:

B. MALİ GÜÇ İLKESİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRME

Vergi tanımlarından da anlaşılacağı üzere kamu giderlerini kar-

şılamak için yine kamu idaresinin gücüne dayanılarak tahsil gerçek-

leşmektedir. Dolayısıyla bu tahsil işleminin temelinde bir takım kural

ve ilkeler bulunmalıdır. Bu kurallardan biri de özel kişilerde iktisadi

güçle eşdeğer bir anlam taşıyan

39

vergilendirmede mali güç ilkesidir.

Bu ilke anayasamızın vergi ödevi başlıklı 73. maddesinin birinci fıkra-

sında açıkça yer almaktadır.

Gelir ve servet düzeyleri birbirinden farklı olan mükelleflerin ver-

gilendirmeler sırasında kişisel ve ekonomik durumları gözetilmeli,

mali gücü çok olandan daha çok vergi alınmalıdır. Vergilendirmede

gelirin niteliğine dikkat çekerek mali güç ilkesiyle olan ilişkiyi açık-

layan Anayasa Mahkemesi 15.10.2009 tarihli 2006/95 E. 2009/144 K.

numaralı kararı ile 5479 sayılı Kanun’la GVK’nın 103. maddesinde yer

alan vergi tarife yapısında yer alan değişikliğin ücret geliri dışında

kalan diğer altı gelir unsurunu elde eden mükelleflerin vergi yükünü

olumlu, ancak tarife yapısına göre orta ve üst dilimde yer alan ücret

gelirlerini olumsuz şekilde etkilemesinden dolayı Anayasa’nın 2., 73.

ve 55. maddelerine işaret ederek aykırılığın kaynağı olan ifadeyi sa-

dece ‘ücret gelirleri’ yönünden iptal etmiştir. Böylelikle mali güç ve

adaletli bir ücret elde etme ilkesi bir arada değerlendirilmiştir. Bunun-

la birlikte ücret geliri elde edenlerin mali gücü ile gelirin niteliği ve

kişisel durum arasında bağlantı kurulması, vergi oranları belirlenirken

ücret geliri elde eden yükümlülerin salt emeğe dayalı olarak gelir elde

etmeleri hasebiyle ekonomik ve kişisel durumlarının göz önünde bu-

lundurulması gerekliliğine de dikkat çekilmiştir.

40

Ancak ülkemizde

fiilen mevcut olan ikili vergilendirme sistemi, sermaye gelirlerinden

ücretlere göre daha hafif vergi alınmasını öngörmektedir.

41

Yine Ana-

38

Üstün, C.11, S.1, s. 260.

39

Kaneti, s. 33.

40

Tan Mustafa, Vergilendirmede Eşitliğin Mali Güç İlkesi Çerçevesinde Okunması

ve AYM Karar Örneği, Vergi Sorunları Dergisi, S.264; Eylül 2010.

41

Batırel Ömer Faruk, Yaklaşım Dergisi, Türkiye’de Ücretlerin Vergilendirilmesi

Üzerine Bir Değerlendirme, Yaklaşım Dergisi, S.208, Nisan 2010.