Background Image
Previous Page  139 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 529 Next Page
Page Background

Dünü, Bugünü ve Yarınıyla Vergilendirme Yetkisinin Hukuksal Perspektifi

138

mış, tüm eylem ve işlemeleri kanunda belirlenmiş olan idareye tüm

olasılıkların önceden kestirilememesi nedeniyle giderek daha geniş

yetkiler verilmekteyse de, idare takdir yetkisini kullanırken hukukun

genel ilkelerini, Anayasa ve kanunlarının özünü ve ruhunu, yargı iç-

tihatlarını ve idari gelenekleri dikkate almalıdır.

48

Bununla birlikte,

esasen kast edilen durum, idarenin takdir yetkisinde kısıtlamaya git-

mek değil, idarenin bu yetkisini hukuk sınırları dahilinde kullanırken

kamu menfaatlerini gözetmesi ve dolayısıyla takdir yetkisinin uygu-

lamadaki hayli geniş olarak kapladığı alanı hukuka uygun kılarak hu-

kuk devleti ilkesine riayet eden vergi uygulamalarının vücuda getiri-

lebilmesidir.

49

Vergilerin yasallığı ilkesi bünyesinde, vergilerin genel düzenleyi-

ci işlemlerle konulmasını ve bireysel vergi tarh ve tahsil işlemlerinin

vergi yasalarına (Bakanlar Kurulu’nun düzenleyici işlemlerine, Ana-

yasaya, Danıştay içtihadı birleştirme kararlarına, uluslararası vergi an-

laşmalarına) uygun yapılmasını barındırır. Çağdaş sistemlerde erkler

ayrılığının iyice yumuşaması ihtiyacıyla yetkileri artan yürütme or-

ganı, bu yetkilerini yasa aracılığıyla da olsa Anayasa’dan almaktadır.

Yasal idare ilkesi, vergi hukuku alanında,

“ vergi, resim, harç ve ben�

zeri mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır”

şek-

lindeki anayasa hükmü sayesinde daha sağlam bir güvenceye sahip

olmuştur

50

. 73. maddeye bakıldığında, Bakanlar Kurulu’nun kendisine

tanınan yetkiyi nasıl kullanacağı açık olamamakla birlikte bu konuda

görüş birliğine de varılmış değildir. Benim de katıldığım doktrindeki

bir görüşe göre söz konusu yetkiyi Bakanlar Kurulu’na tanınan kanun

hükmünde kararname çıkarma yetkisiyle karıştırmamak gerekir.

51

Doktrindeki diğer bir görüşe göre ise yürütme organına getirilen bu

istisna, olağanüstü zamanlarda kanun hükmünde kararname ile vergi

yükümlülüğü getirebilme yetkisidir.

52

si Hukuk Fakültesi Dergisi, Aralık 1997, C.1- S.2, s. 282.

48

Gerçek Adnan, Türk Vergi Hukukunda İdarenin Takdir Yetkisi, Ankara 2006, s. 13.

49

Üstün, s. 23.

50

Öncel/ Kumrul/ Çağan, s. 39.

51

Yürekli, s. 288.

52

Bayraklı H. Hüseyin / Odabaş Hakkı, Vergilendirme Yetkisi ve 1982 Anayasası,

Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.2 – S.1,

Temmuz 2000.