Background Image
Previous Page  138 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Aysel Ceren MUTLU

137

Gelir, servet ve harcamaların mali gücü saptamak adına ölçüt

olduğu kabul edilerek; artan oranlı vergi tarifelerinden, en az geçim

indiriminden, emek gelirlerinin sermaye gelirlerine oranla daha hafif

vergilendirilmesi düşüncesinden yararlanılarak, gerektiğinde muafi-

yet ve istisnalara yer verilerek Anayasa’mızın 71. maddesindeki mali

güç ilkesi hayata geçirilmeye çalışılmaktadır.

44

Damga vergisinin mali güç ilkesi ile ilişkisinin değerlendirildiği

bir yazıda; damga vergisinde mükellefiyetle ilgili olarak, hukuki iş-

lem dolayısıyla bir hususu ispat ya da belli etme durumu yoksa dam-

ga vergisinden söz etmenin mümkün olmayacağı, dolayısıyla damga

vergisinde mükellefiyetle mali güç arasında herhangi bir bağın kurul-

madığı belirtilmiş; mali gücü göz ardı eden damga vergisinin, doğal

olarak vergilemede adalet ve eşitlik ilkesine aykırı bir durum oluştu-

racağı ifade edilmiştir.

45

Yalnızca dar anlamdaki vergiler için geçerli olan mali güç ilkesi

adaletli bir vergi için gerekli olmakla birlikte mükellef davranışları

üzerinde de etkili olarak vergilerin tahsil edilmesi oranı artırıp top-

lumsal refaha katkı sağlayacaktır. Zira bahsettiğimiz tüm ilkelerin as-

lında ortak hedefi hukuk sınırları içinde kalkınmayı sağlamaktır.

Pek çok mahkeme kararında diğer ilkelerde olduğu gibi değinilen,

özü insan olma onuruna kadar uzanan mali güç ilkesi kadar önemli ve

hukukun üstünlüğünün idarece kabulü anlamına gelen bir diğer ilke

olan yasal idare ilkesine ilişkin ise şu şekilde değerlendirmeler yapıla-

bilir:

C. VERGİLENDİRME YETKİSİ VE YASAL İDARE İLKESİ

Verginin hukuki yönünü ifade eden kanunilik ilkesini

46

hukuk

devleti kapsamında mütalaa edersek günümüz demokratik ülkele-

rinde kuvvetler ayrılığı prensibi gereğince vergilendirme konusun-

daki yetkinin yasama organına ait olduğunu yani kanun çıkarılarak

kullanılması gerektiğini ifade etmek gerekir.

47

Bağlı yetkiyle donatıl-

44

Üstün, C.11, S.1, s. 260.

45

Yüce Mehmet, Mali Güce Göre Vergilendirme İlkesi Çerçevesinden Damga Vergi-

sine Bakış, Vergi Sorunları Dergisi, Eylül 2009, S.252, s. 142.

46

Sönmez Nezihe, Vergi Hukuku, 1970 İzmir, s. 10.

47

Yürekli Sabahattin, Bakanlar Kurulu’nun Vergilendirme Yetkisi, Gazi Üniversite-