Background Image
Previous Page  245 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 245 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

244

Önaraştırma aşaması soruşturmanın zorunlu bir aşaması değildir.

Bu aşama, Kurul’un elinde soruşturma açmak için elinde yeterli delil

olmadığı zaman başvurulan bir aşama niteliğindedir

46

. Önaraştırmaya

başlamak için iddiaların ciddi ve yeterli olması gerekir. İddiaların ye-

terli ve ciddi olduğunu takdir etme yetkisi Kurul’a aittir. Bu durumda

önaraştırma aşamasının soruşturma açılıp açılmayacağının tespiti için

yapıldığını göz önüne alırsak, Kurul’un doğrudan soruşturma açabil-

mesi için

“ciddi ve yeterli delilin”

ötesinde bir kanaatinin oluşması bek-

lenecektir

47

. Ancak bu, RKHK’nın lafzı dikkate alındığında yasal bir

zorunluluktan öte temenniden ibarettir. Yoksa iddia edildiği

48

üzere

RKHK’da basit şüphe – kuvvetli şüphe ayrımı yapılmamıştır.

RKHK’ya göre Kurul kendisine intikal eden bir başvuru olduğu

takdirde zorunlu olarak ya soruşturma açılmasına ya da önaraştırma

yapılmasına karar vermek durumundadır. Çünkü RKHK’nın lafzı

“ka�

rar verir”

ifadesi ile Kurul’a bu iki seçenek arasından birine göre hare-

ket etme zorunluluğu yüklemektedir

49

. Bu durum ise Kurul’un elinde

yeterli delilin olmadığı her başvuruda önaraştırma yapmaya itecektir.

Ancak Kurul’un elinde yeterli delil olmadığı durumda Kurul süresi

içerisinde yanıt vermeyerek başvuruyu zımnen de reddedebilir. Bu

husus RKHK’da “

Kurul’un, gerek başvuruları açıkça reddetmesi, ‘gerekse

süresi içinde bildirimde bulunmayarak reddetmiş sayılması’ durumların�

da

” şeklinde ifade edilmiştir. Diğer yandan her durumda önaraştırma

yapma zorunluluğunun olması, madde gerekçesinde de belirtildiği

üzere

50

; Kurul’un ağır bir yükün altına sokulmasına ve kimi zaman

boşa zaman ve mesai harcanmasına neden olacaktır

51

. Bu nedenle ideal

46

Aslan, Rekabet Hukuku, s. 841.

47

Bkz. Badur Emel/Ertem Burcu, Rekabeti Sınırlayıcı Uygulamalara İlişkin İncele-

me ve Araştırma Usulu, Rekabet Dergisi, S. 33, Ocak-Şubat-Mart 2008,s.33.

48

Badur/Ertem, s.33. Kaldı ki önaraştırma için

“iddiaların yeterli ve ciddi”

olması

arandığı dikkate alınırsa, önaraştırma için basit şüphenin gerekeceğini ifade

etmek yerinde olmayacaktır.

49

Aslan, Rekabet Hukuku, s. 422

50

“Kurula yapılan her türlü ihbar, şikayet ve başvuruyu Kurulun mutlaka değerlendirme�

ye alması, ihbar ve şikayetlerin ciddi bir şekilde ele alınması amaçlanmıştır. Ancak, her

ihbar ve şikayetin bu Kanunun izleyen maddelerindeki usule tabi olması halinde Kuru�

lun altından kalkılmaz bir yükün altına sokulmasına ve kimi zaman boş yere zaman ve

mesai harcanmasına neden olacaktır”

. (RKHK, m.40 gerekçesi),

www.rekabet.gov.tr,

(22.01.11).

51

Kurul’un başvuruyu red etmesi nihai karar niteliğindedir ve yargı denetimine

tabidir. Kurul başvuruyu açıkça red etmesi durumunda bildirimden, zımnen red