Background Image
Previous Page  246 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 246 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Emin KOÇ

245

düzenleme tıpkı RKHK’nın (ilk halinin) tasarısında olduğu gibi “

karar

verebilir

” şeklinde olmalıdır.

Kurul önaraştırma için re’sen de hareket edebilir. Ancak belirtmek

gerekir ki Kurul’un re’sen hareket etmesi durumunda önaraştırma saf-

hasına ihtiyaç duyulmayacağı da düşünülebilir

52

. Çünkü bu durumda

Kurul’un en azından önaraştırma ile elde edebileceği delillere sahip

olduğu akla gelecektir. Kurul’un re’sen harekete geçmesi bakımından

RKHK’da “

re’sen araştırma

53

ve “r

e’sen harekete geçme

54

ilkeleri geçer-

lidir

55

. Re’sen harekete geçme ilkesi Kurul’un soruşturma veya önaraş-

tırma yapmak için kendiliğinden harekete geçmesini ifade eder

56

.

Önaraştırmayı ilişkin RKHK’da geçen “

kendisine intikal eden başvu�

rular

” ibaresini “

şikâyet

” ve “

ihbar

” olarak

57

anlamak gerekir

58

. Zaten

RKHK’nın 42. maddesinde geçen “

kurulun, ihbar veya şikâyet başvurula�

rında

” ifadesi “

başvuru

” ile kastedilenin “

ihbar

” ve “

şikâyet

” olduğunu

teyit edici niteliktedir

59

. İhbar ile şikâyet arasındaki fark ise RKHK’nın

etmesi durumunda ise Kurul’a başvurudan itibaren 60 gün içinde idari yargıya

başvurulabilir.

52

Badur/Ertem, s.36.

53

Bkz. Akyılmaz Bahtiyar,

“İdari Usul İlkeleri Işığında Rekabet Kurulunun Çalış�

ma Usulü”

, Ankara Barosu Uluslararası Hukuk Kurultayı, C. 2, 2002, s.111–113;

Çağlayan Ramazan, İdari Yargı Kararlarının Sonuçları Ve Uygulanması, Ankara

2004, s.40–45; Aslan Zehreddin,

“Türk İdari Yargı Sisteminde Re’sen Araştırma İlkesi”

,

www.istanbul.edu.tr/siyasal/dergi/sayi23-24/05.htm,

(22.01.11).

54

Bkz. Yılmaz, Usul ve İspat Sorunları, s.90; Yolcu İsmail Atalay, 4054 Sayılı Reka-

betin Korunması Hakkında Kanun’da Yer Verilen Soruşturma prosedürünün Ve

Uygulamada Karşılaşılan Usul Sorunlarının AB Hukuku Bağlamında Değerlendi-

rilmesi, Ankara 2003, s. 14 vd.

55

Bunun dışında İhlale Son verme”(m.9),

“birleşme ve devralmaların kurula

bildirilmemesi”(

m.11) ,

“sözlü savunma toplantısı”

(m.46), hükümleri ile Kurul’a

“açıkça”

re’sen harekete geçme yetkisi tanınmıştır. Ayrıca niteliği gereği

“bilgi

isteme”

(m.14) ve

“yerinde inceleme yetkisi”

nin (m.15) kullanması durumunda da

Kurul kendiliğinden harekete geçecektir.

56

Danıştay da Kurul’un re’sen araştırma yetkisine dikkati çekmiştir:

“… Rekabet

Kurumu’nun herhangi bir ihbar ve şikâyet olmasa dahi re’sen inceleme, araştırma ve

soruşturma yapmaya yetkili olduğu ve bu yetkinin Kanun’un 1. maddesinde belirtilen

amaçla çelişmediği tartışmasız olup, davacının Rekabet Kurumu’nun re’sen soruşturma

açamayacağı ve açması halinde Yasanın amacını aşmış olacağı yolundaki usule ilişkin

iddiası yerinde görülmemiştir…”

D.10.D. E:2001/1405, K:2003/4903, K.T:09.12.2003,

www.danistay.gov.tr,

(22.01.11).

57

Güven Pelin, Rekabet Hukuku, Ankara 2005, s. 477; Aslan, Rekabet Hukuku,

s.443.

58

Tasarıda soruşturma usulü ya Kurul tarafından resen ya da şikâyet üzerine

başlamaktadır.

59

Aslan, Rekabet Hukuku, s.443.