

TBB Dergisi 2012 (98)
Emin KOÇ
245
düzenleme tıpkı RKHK’nın (ilk halinin) tasarısında olduğu gibi “
karar
verebilir
” şeklinde olmalıdır.
Kurul önaraştırma için re’sen de hareket edebilir. Ancak belirtmek
gerekir ki Kurul’un re’sen hareket etmesi durumunda önaraştırma saf-
hasına ihtiyaç duyulmayacağı da düşünülebilir
52
. Çünkü bu durumda
Kurul’un en azından önaraştırma ile elde edebileceği delillere sahip
olduğu akla gelecektir. Kurul’un re’sen harekete geçmesi bakımından
RKHK’da “
re’sen araştırma
”
53
ve “r
e’sen harekete geçme
”
54
ilkeleri geçer-
lidir
55
. Re’sen harekete geçme ilkesi Kurul’un soruşturma veya önaraş-
tırma yapmak için kendiliğinden harekete geçmesini ifade eder
56
.
Önaraştırmayı ilişkin RKHK’da geçen “
kendisine intikal eden başvu�
rular
” ibaresini “
şikâyet
” ve “
ihbar
” olarak
57
anlamak gerekir
58
. Zaten
RKHK’nın 42. maddesinde geçen “
kurulun, ihbar veya şikâyet başvurula�
rında
” ifadesi “
başvuru
” ile kastedilenin “
ihbar
” ve “
şikâyet
” olduğunu
teyit edici niteliktedir
59
. İhbar ile şikâyet arasındaki fark ise RKHK’nın
etmesi durumunda ise Kurul’a başvurudan itibaren 60 gün içinde idari yargıya
başvurulabilir.
52
Badur/Ertem, s.36.
53
Bkz. Akyılmaz Bahtiyar,
“İdari Usul İlkeleri Işığında Rekabet Kurulunun Çalış�
ma Usulü”
, Ankara Barosu Uluslararası Hukuk Kurultayı, C. 2, 2002, s.111–113;
Çağlayan Ramazan, İdari Yargı Kararlarının Sonuçları Ve Uygulanması, Ankara
2004, s.40–45; Aslan Zehreddin,
“Türk İdari Yargı Sisteminde Re’sen Araştırma İlkesi”
,
www.istanbul.edu.tr/siyasal/dergi/sayi23-24/05.htm,(22.01.11).
54
Bkz. Yılmaz, Usul ve İspat Sorunları, s.90; Yolcu İsmail Atalay, 4054 Sayılı Reka-
betin Korunması Hakkında Kanun’da Yer Verilen Soruşturma prosedürünün Ve
Uygulamada Karşılaşılan Usul Sorunlarının AB Hukuku Bağlamında Değerlendi-
rilmesi, Ankara 2003, s. 14 vd.
55
Bunun dışında İhlale Son verme”(m.9),
“birleşme ve devralmaların kurula
bildirilmemesi”(
m.11) ,
“sözlü savunma toplantısı”
(m.46), hükümleri ile Kurul’a
“açıkça”
re’sen harekete geçme yetkisi tanınmıştır. Ayrıca niteliği gereği
“bilgi
isteme”
(m.14) ve
“yerinde inceleme yetkisi”
nin (m.15) kullanması durumunda da
Kurul kendiliğinden harekete geçecektir.
56
Danıştay da Kurul’un re’sen araştırma yetkisine dikkati çekmiştir:
“… Rekabet
Kurumu’nun herhangi bir ihbar ve şikâyet olmasa dahi re’sen inceleme, araştırma ve
soruşturma yapmaya yetkili olduğu ve bu yetkinin Kanun’un 1. maddesinde belirtilen
amaçla çelişmediği tartışmasız olup, davacının Rekabet Kurumu’nun re’sen soruşturma
açamayacağı ve açması halinde Yasanın amacını aşmış olacağı yolundaki usule ilişkin
iddiası yerinde görülmemiştir…”
D.10.D. E:2001/1405, K:2003/4903, K.T:09.12.2003,
www.danistay.gov.tr,(22.01.11).
57
Güven Pelin, Rekabet Hukuku, Ankara 2005, s. 477; Aslan, Rekabet Hukuku,
s.443.
58
Tasarıda soruşturma usulü ya Kurul tarafından resen ya da şikâyet üzerine
başlamaktadır.
59
Aslan, Rekabet Hukuku, s.443.