Background Image
Previous Page  247 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 247 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

246

meşru bir menfaati olan gerçek ve tüzelkişiler şikâyette bulunabilir”

ifadesi

ile ortaya çıkmaktadır (RKHK, m.9/II)

60

. Fıkradan da anlaşılacağı üze-

re ihbar ile şikâyet arasındaki fark meşru menfaat ölçütünde ortaya

çıkmaktadır

61

. Bu durumda menfaat koşulu aranmadan rekabeti kı-

sıtlayıcı anlaşmadan haberdar olan herkes ihbarda bulanabilecektir

62

.

İhbar bakımından maddi ve şekli bir şart aranmamıştır. Kurul’un bir

kararından anlaşıldığı üzere isimsiz ve imzasız ihbar dilekçeleri ile de

önaraştırmaya başlanabilir

63

.

Her ne kadar RKHK’nın bazı maddelerinde Bakanlığın bildirim-

de bulunacağı ifade edilse de

64

, Bakanlık özel olarak belirtilmese dahi

Kurum’un “

ilişkili bakanlığı

” olması nedeniyle her zaman başvuruda

bulunabilir. Bakanlık kamu yararını temsil etmektedir

65

. Bakanlığın

kamu yararını temsil etmesi nedeniyle başvuruda bulunması halinde

her zaman menfaatinin olduğu söylenebilir. Bu anlamda Bakanlığın

başvurusunu teknik anlamda şikâyet olarak değerlendirmek mümkün-

dür. Ancak Kurul’un soruşturma açma konusunda

“bağlı yetkisi”

nin ol-

duğu gibi bir sonuç çıkarılamaz. RKHK’da geçen “

karar verir

” ifadesini

yukarıda açıkladığımız nedenlerle “

karar verebilir

” olarak anlamak ve

başvuruların değerlendirilmesi dâhil Kurul’un

“takdir yetkisi”

olduğu

sonucuna varmak gerekir. Ayrıca rekabet alanı teknik bilgi ve uzmanlık

isteyen bir alandır. Bu alan özgü karar verme yetkisi uzmanlık ilkesine

göre oluşmuş hizmetsel bir kuruluş olan Rekabet Kurumu’na aittir. Bu

nedenle kamu yararını temsil eden ilişkili bakanlığın başvuruda bu-

60

Tasarıda ise şikâyetçi tanımlanmıştır: “

Kuruma başvuru yapanlardan meşru bir

menfaati olan gerçek ve tüzel kişiler şikayetçi sayılır

”(m.17).

61

Bkz. Topçuoğlu Metin, Rekabeti Kısıtlayan Teşebbüsler Arası İşbirliği Davranışla-

rı ve Hukuki Sonuçları, Rekabet Kurumu Yayını, Ankara 2001, s.244–245, (Ayrıca,

www.rekabet.gov.tr,

(22.01.11)); İnan Nurkut,

“Rekabet Kurulu Kararlarının Yargı�

sal Denetimi”

, Rekabet Hukuku ve Yargı Sempozyumu, Rekabet Kurumu Yayını,

s. 51; Ünlü Hasan Hüseyin, Rekabet Hukuku Soruşturmalarında Taraf Kavramı

ve Tarafların Hukuki Durumları, Ankara 2003, s. 18.

62

Topçuoğlu, s.284.

63

Kurul, Yeni Günaydın gazetesi hakkında yapılan isimsiz ve imzasız ihbar dilekçe-

si ile inceleme başlatmıştır. RK, K.S:40/250–6, K.T:20.11.1997,

www.rekabet.gov

.

tr/pdf/01-07-62-19.pdf, (22.01.11).

64

“Kurul, ihbar, şikâyet ya da Bakanlığın talebi üzerine veya resen bu Kanunun 4,6

ve 7 nci maddelerinin ihlal edildiğini tespit ederse ilgili teşebbüs veya teşebbüs

birliklerine bu Kanunun Dördüncü kısmında belirtilen hükümler çerçevesinde,

rekabetin tesisi ve ihlalden önceki durumun korunması için yerine getirilmesi ya

da kaçınılması gereken davranışları kapsayan bir kararı bildirir”. (RKHK m. 9).

65

Akyılmaz, s. 124.