

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...
246
“
meşru bir menfaati olan gerçek ve tüzelkişiler şikâyette bulunabilir”
ifadesi
ile ortaya çıkmaktadır (RKHK, m.9/II)
60
. Fıkradan da anlaşılacağı üze-
re ihbar ile şikâyet arasındaki fark meşru menfaat ölçütünde ortaya
çıkmaktadır
61
. Bu durumda menfaat koşulu aranmadan rekabeti kı-
sıtlayıcı anlaşmadan haberdar olan herkes ihbarda bulanabilecektir
62
.
İhbar bakımından maddi ve şekli bir şart aranmamıştır. Kurul’un bir
kararından anlaşıldığı üzere isimsiz ve imzasız ihbar dilekçeleri ile de
önaraştırmaya başlanabilir
63
.
Her ne kadar RKHK’nın bazı maddelerinde Bakanlığın bildirim-
de bulunacağı ifade edilse de
64
, Bakanlık özel olarak belirtilmese dahi
Kurum’un “
ilişkili bakanlığı
” olması nedeniyle her zaman başvuruda
bulunabilir. Bakanlık kamu yararını temsil etmektedir
65
. Bakanlığın
kamu yararını temsil etmesi nedeniyle başvuruda bulunması halinde
her zaman menfaatinin olduğu söylenebilir. Bu anlamda Bakanlığın
başvurusunu teknik anlamda şikâyet olarak değerlendirmek mümkün-
dür. Ancak Kurul’un soruşturma açma konusunda
“bağlı yetkisi”
nin ol-
duğu gibi bir sonuç çıkarılamaz. RKHK’da geçen “
karar verir
” ifadesini
yukarıda açıkladığımız nedenlerle “
karar verebilir
” olarak anlamak ve
başvuruların değerlendirilmesi dâhil Kurul’un
“takdir yetkisi”
olduğu
sonucuna varmak gerekir. Ayrıca rekabet alanı teknik bilgi ve uzmanlık
isteyen bir alandır. Bu alan özgü karar verme yetkisi uzmanlık ilkesine
göre oluşmuş hizmetsel bir kuruluş olan Rekabet Kurumu’na aittir. Bu
nedenle kamu yararını temsil eden ilişkili bakanlığın başvuruda bu-
60
Tasarıda ise şikâyetçi tanımlanmıştır: “
Kuruma başvuru yapanlardan meşru bir
menfaati olan gerçek ve tüzel kişiler şikayetçi sayılır
”(m.17).
61
Bkz. Topçuoğlu Metin, Rekabeti Kısıtlayan Teşebbüsler Arası İşbirliği Davranışla-
rı ve Hukuki Sonuçları, Rekabet Kurumu Yayını, Ankara 2001, s.244–245, (Ayrıca,
www.rekabet.gov.tr,(22.01.11)); İnan Nurkut,
“Rekabet Kurulu Kararlarının Yargı�
sal Denetimi”
, Rekabet Hukuku ve Yargı Sempozyumu, Rekabet Kurumu Yayını,
s. 51; Ünlü Hasan Hüseyin, Rekabet Hukuku Soruşturmalarında Taraf Kavramı
ve Tarafların Hukuki Durumları, Ankara 2003, s. 18.
62
Topçuoğlu, s.284.
63
Kurul, Yeni Günaydın gazetesi hakkında yapılan isimsiz ve imzasız ihbar dilekçe-
si ile inceleme başlatmıştır. RK, K.S:40/250–6, K.T:20.11.1997,
www.rekabet.gov.
tr/pdf/01-07-62-19.pdf, (22.01.11).
64
“Kurul, ihbar, şikâyet ya da Bakanlığın talebi üzerine veya resen bu Kanunun 4,6
ve 7 nci maddelerinin ihlal edildiğini tespit ederse ilgili teşebbüs veya teşebbüs
birliklerine bu Kanunun Dördüncü kısmında belirtilen hükümler çerçevesinde,
rekabetin tesisi ve ihlalden önceki durumun korunması için yerine getirilmesi ya
da kaçınılması gereken davranışları kapsayan bir kararı bildirir”. (RKHK m. 9).
65
Akyılmaz, s. 124.