Background Image
Previous Page  251 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 251 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

250

rinden inceleme yetkilerini kullanabilmeleri için bu yetkilerin kanunla

devredilmesi gerekir. RKHK’na baktığımız takdirde ise bu yetkilerin

kullanımının (kullanma kararı alma yetkisinin) raportörlere bırakıldı-

ğını söylemek mümkün değildir. Bunun yanında bir an yukarıda bah-

settiğimiz yönetmelik hükmü ile yetki devrinin söz konusu olduğunu

varsaysak dahi yetkinin yönetmelik ile devredilmesi, yetkinin ancak

kanun ile devredilebileceği ilkesine aykırı olacağı için kabul edilir bir

sonuç olmayacaktır. Bu bakımdan raportörlerin kendiliğinden bilgi is-

teme ve yerinde inceleme yetkilerini kullanmaları mümkün değildir.

Eğer kullanılırsa işlem, yetki tecavüzü ile yetki unsuru açısından sakat

olacaktır. Bu bakımdan yönetmelik düzenlemesi yerinde değildir.

Yönetmeliğin söz konusu hükmünü Kurul’un bilgi isteme ve ye-

rinde inceleme yapma kararını alması bu kararın ise raportörler tara-

fından yerine getirilmesi olarak anlamak gerekir. Yani raportörler bu

yetkilere ihtiyaç duyuyorsa Kurul’dan yetkilendirme kararı isteyecek-

tir. Ancak bu durumda ise

Aslan

’ın belirttiği üzere önaraştırma süresi-

nin 30 gün olduğunu göz önüne alırsak bu yetkilerin bu süre içerisinde

kullanılması mümkün görünmemektedir

78

. Bu noktada yazar uzman-

ların önaraştırmanın sıhhati için yetki almadan söz konusu yetkileri

kullanabilmesi gerektiğini ifade etmektedir. Kanımızca yukarıda açık-

ladığımız nedenlerden dolayı bu görüşe katılmak mümkün değildir.

Diğer yandan RKHK’nın 44. maddesine göre soruşturma sırasında

oluşturulacak heyet RKHK’da öngörülen bilgi isteme ve yerinde ince-

leme yetkilerini kullanabilir. Görüldüğü üzere kanun koyucu burada

açıkça sahip olunan yetkiyi kanun ile bir başka makama devretmekte-

dir. Ancak kanun koyucu ilgili düzenlemede yetki devrini sadece so-

ruşturma heyeti için öngörmüştür. Kanun koyucu bu devri önaraştır-

ma aşamasında da öngörse idi bunu açıkça düzenleme yoluna giderdi.

Bu nedenle önaraştırma safhasında raportörlerin kendiliklerinden bil-

gi isteme ve yerinden inceleme yetkilerini kullanmaları durumunda

bilgi isteme ve yerinden inceleme yetkileri Kurul kararına dayanmış

olmayacaktır ve işlem açıkladığımız nedenlerle sakat olacaktır. Bu du-

rumda (Kurul kararına dayanmayan) bilgi istenmesine karşılık bilgi

verilmemesi ve (Kurul kararına dayanmayan) yerinde incelemenin en-

gellenmesi idari ihlalinden ( RKHK, m. 16–17) bahsedilemez.

78

Aslan, Rekabet Hukuku, s.843.