

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...
250
rinden inceleme yetkilerini kullanabilmeleri için bu yetkilerin kanunla
devredilmesi gerekir. RKHK’na baktığımız takdirde ise bu yetkilerin
kullanımının (kullanma kararı alma yetkisinin) raportörlere bırakıldı-
ğını söylemek mümkün değildir. Bunun yanında bir an yukarıda bah-
settiğimiz yönetmelik hükmü ile yetki devrinin söz konusu olduğunu
varsaysak dahi yetkinin yönetmelik ile devredilmesi, yetkinin ancak
kanun ile devredilebileceği ilkesine aykırı olacağı için kabul edilir bir
sonuç olmayacaktır. Bu bakımdan raportörlerin kendiliğinden bilgi is-
teme ve yerinde inceleme yetkilerini kullanmaları mümkün değildir.
Eğer kullanılırsa işlem, yetki tecavüzü ile yetki unsuru açısından sakat
olacaktır. Bu bakımdan yönetmelik düzenlemesi yerinde değildir.
Yönetmeliğin söz konusu hükmünü Kurul’un bilgi isteme ve ye-
rinde inceleme yapma kararını alması bu kararın ise raportörler tara-
fından yerine getirilmesi olarak anlamak gerekir. Yani raportörler bu
yetkilere ihtiyaç duyuyorsa Kurul’dan yetkilendirme kararı isteyecek-
tir. Ancak bu durumda ise
Aslan
’ın belirttiği üzere önaraştırma süresi-
nin 30 gün olduğunu göz önüne alırsak bu yetkilerin bu süre içerisinde
kullanılması mümkün görünmemektedir
78
. Bu noktada yazar uzman-
ların önaraştırmanın sıhhati için yetki almadan söz konusu yetkileri
kullanabilmesi gerektiğini ifade etmektedir. Kanımızca yukarıda açık-
ladığımız nedenlerden dolayı bu görüşe katılmak mümkün değildir.
Diğer yandan RKHK’nın 44. maddesine göre soruşturma sırasında
oluşturulacak heyet RKHK’da öngörülen bilgi isteme ve yerinde ince-
leme yetkilerini kullanabilir. Görüldüğü üzere kanun koyucu burada
açıkça sahip olunan yetkiyi kanun ile bir başka makama devretmekte-
dir. Ancak kanun koyucu ilgili düzenlemede yetki devrini sadece so-
ruşturma heyeti için öngörmüştür. Kanun koyucu bu devri önaraştır-
ma aşamasında da öngörse idi bunu açıkça düzenleme yoluna giderdi.
Bu nedenle önaraştırma safhasında raportörlerin kendiliklerinden bil-
gi isteme ve yerinden inceleme yetkilerini kullanmaları durumunda
bilgi isteme ve yerinden inceleme yetkileri Kurul kararına dayanmış
olmayacaktır ve işlem açıkladığımız nedenlerle sakat olacaktır. Bu du-
rumda (Kurul kararına dayanmayan) bilgi istenmesine karşılık bilgi
verilmemesi ve (Kurul kararına dayanmayan) yerinde incelemenin en-
gellenmesi idari ihlalinden ( RKHK, m. 16–17) bahsedilemez.
78
Aslan, Rekabet Hukuku, s.843.