

TBB Dergisi 2012 (98)
Emin KOÇ
249
işlemin aynı anda yapıldığı izlenimi doğmaktadır. Rekabet Kurulu uz-
manlarının hangi niteliklere sahip olacağı RKHK’da düzenlenmiştir.
İlgili Kanun ve Yönetmelik’te uzman ve raportör ile aynı kişi kaste-
dilmektedir
74
. Kanun “
meslek personeli uzmanlardan bir ya da birkaçını
raportör olarak görevlendirilir
” ifadesi ile uzmanın söz konusu faaliyet
ile görevlendirildiğinde “
raportör
” sıfatına sahip olduğunu ortaya koy-
maktadır. Danıştay kararına konu olan bir olayda davacı taraf, uzman
ve raportörlerin farklı kişiler olduğu bu nedenle de Kurum uzmanları
yerine raportörlerin incelemeye gelmesinin hukuka aykırı olduğunu
iddia etmiştir. Danıştay ise davacı tarafın iddialarını yerinde bulma-
mıştır: “…
Kurul başkanının, meslek personeli uzmanlarından bir ya da bir
kaçını raportör olarak görevlendireceği hükmü karşısında, inceleme yapmak
üzere görevlendirilen kişinin raportör olarak görevlendirilmesi anılan kişinin
uzman niteliğini değiştirmeyece(ktir)…”
75
.
Raportörler önaraştırmada elde ettikleri bilgi ve delilleri Kurul’a
sunacaklardır. Bu durumda raportörler bilgi ve delil elde etme yön-
temleri üzerinde durmak gerekir. Önaraştırma yapmakla görevlen-
dirilen raportörler Çalışma Yönetmeliği’nin 59. maddesine göre gö-
revlerini yerine getirirken teşebbüs ve teşebbüs birliklerinden bilgi
isteyebilir, yerinde inceleme yapabilirler: “
önaraştırma yapmakla görev�
lendirilen raportörler (Rekabet Uzmanları) yapacakları ö araştırma ile ilgili
olmak kaydıyla Kurul adına Kanun’un 14 ve 15 nci maddelerinde düzenlenen
“bilgi isteme” ve “yerinde inceleme yapma” yetkilerini haizdirler”
.
Bu hü-
küm hem hukuki hem pratik gerekçelerle sakıncalıdır. Öncelikle be-
lirtmek gerekir ki idare hukukunda irade açıklamaya yetkili makamlar
istisnai olarak belirlenmiştir. İrade açıklamaya yetkili makamlar ana-
yasadan veya kanundan doğmaktadır
76
. Bunun yanında irade açıkla-
maya yetkili olan makam bu yetkisini yine kanunla başka bir makama
devredebilir. Ancak bu devrin bazı şartları vardır
77
. Öncelikle yetki
devri istisnaidir ve kanunla açıkça öngörülmesi durumunda söz ko-
nusu olur. Bu noktada raportörlerin kendiliğinden bilgi isteme ve ye-
74
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 59. maddesinde ise
“raportörler”
ibaresinin yanında özellikle parantez içinde
“rekabet uzmanları”
ifadesi yer almaktadır
75
D.10.D. E: 2000/5592, K:2002/4506, K.T: 25.11.2002,
www.danistay.gov.tr,(22.01.11) .
76
Gözler, İdare Hukuku Dersleri, s. 291.
77
Bkz. Gözübüyük/Tan, s.441; Günday, İdare Hukuku, s. 129; Gözler, İdare Hukuku
Dersleri, s.297.