Background Image
Previous Page  255 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 255 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

254

dikleri taahhütlere aykırı davranmaları, kararın yanlış-yanıltıcı veya

eksik bilgiye göre verilmesi dayalı olarak verilmesi durumlarında so-

ruşturma açabilecek veya soruşturmaya kaldığı yerden devam edebi-

lecektir. Böylece rekabet ihlallerinde cezalandırıcı olmaktan daha çok

önleyici bir yaptırım sisteminin benimsenmek istendiğini söyleyebi-

liriz. Diğer yandan detaylı usul süreçlerinden kaçınılarak rekabet ih-

lalleri daha kısa ve pratik şekilde sona erdirilecek ve de Kurul’un iş

yükü azalacaktır.

Soruşturma açma kararları ara karar niteliğindedir. Bu kararlar

RKHK’nın 51. maddesi gereği Kurul üyelerinden en az üçte birinin

toplanması ve toplantıya katılanların salt çoğunluğunu ile alınır. So-

ruşturma açma kararının bir ara karar olmasının bir diğer sonucu ise

bu kararlara karşı yargı yolunun kapalı olmasıdır. Çünkü bu kararlar

muhataplarında doğrudan hukuksal bir etki yaratmazlar. RKHK’nın

43 maddesinin son fıkrasında ise soruşturmaya başlama kararlarının

kesin olduğu belirtilmiştir. Kurul’un soruşturmaya başlama kararları-

nın kesin olması, söz konusu kararların yargısal anlamda kesin olması

anlamına gelmez. Bu ifadeyi idari kesinlik olarak anlamak ve söz ko-

nusu işleme karşı idari itiraz mekanizmasının işletilmeyeceği şeklinde

yorumlamak gerekir

93

. Soruşturma açma kararları nihai kararla birlik-

te yargısal denetime tabi tutulabilir

94

.

Bu noktada belirtmek gerekir ki özellikle inceleme ve araştırma

usulünde bariz bir şekilde görüldüğü üzere kanun koyucu idari usul

ve denetim aşamasını olabildiğince yargılama hukukuna benzetmeye

çalışmaktadır

95

. Çünkü daha çok yargılama hukukuna özgü olan ara

karar- nihai karar ifadeleri Kurul’un kararları bakımından da kullanıl-

maktadır. Kanun koyucunun temel mantığını göz önüne alırsak yargı-

sal denetim bakımından bu şekilde bir ayrım yapılması Anayasa’nın

idarenin her türlü işleminin yargı denetimine tabi olacağı ilkesine de

93

Krş. Badur/Ertem, s.37.

94

Aslan/Berk

, RKHK’da soruşturma açılması kararlarına karşı yargı yoluna gidilip

gidilemeyeceğine ilişkin hüküm bulunmamasının tereddüt yaratacağını belirt-

mektedir (Aslan/Berk, s.135 vd). Ancak kanımızca tereddüt oluşacak bir durum

yoktur. Burada RKHK ve İYUK hükümlerine göre değerlendirme yapmak gere-

kir. Soruşturma açma kararının muhatabı olan teşebbüs ve kişiler nihai kararla

birlikte soruşturma açma kararına karşı yetki, şekil, sebep, konu ve amaç unsurla-

rı açısından denetime tabi tutabilirler.

95

Bkz. Aslan, Rekabet Hukuku, s. 929.