Background Image
Previous Page  41 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 529 Next Page
Page Background

Tutuklamaya İlişkin Temel Sorunlar ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin...

40

uyulmak suretiyle hükmedilmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Bu itibarla

koruma tedbirine başvurularak elde edilmesi beklenen yarar ile şüp-

heli ya da sanık açısından ortaya çıkacak zarar karşılaştırılarak, ko-

ruma tedbiri uygulanmasına gerek olup olmadığı tespit edilmedir.

Koruma tedbirinin uygulanmasının gerekli olduğu sonucuna varıldığı

takdirde de, hangi koruma tedbirinin en yararlı ve orantılı olacağına

karar verilmelidir

30

. Dolayısıyla adli kontrolün uygulanmasının ger-

çekten gerekli olup olmadığı, hâkim tarafından araştırıldıktan sonra,

adli kontrol kararı verilmesi gerekli görülürse, yükümlülüklerden

hangisinin amaca uygun ve yararlı olacağı tespit edilmelidir

31

.

Ne yazık ki, uygulamada tutuklamaya bir koruma tedbiri ya da

önlem değil, adeta bir

“ceza”

gibi başvurulmaktadır

32

. Özellikle tutuk-

lamada oranlılık ilkesine ilişkin özensiz değerlendirmeler, adli kontrol

uygulamalarına da doğrudan doğruya olumsuz bir şekilde yansımak-

tadır. Oysa ki, Barolar Birliği’nin 2010 tarihli tutuklama raporunda

da belirtildiği gibi

33

, tutuklama nedenleri ve tutuklamaya ilişkin usul

hükümleri CMK’da, oldukça açık ve ayrıntılı biçimde gösterilmiştir.

Kanunda belirtilen tutuklama nedenlerinin geniş ve özensiz biçimde

yorumlanması ile tutuklama kararının ve tutukluluğun devamı karar-

larının kolayca verilmesi ve uzayıp giden tutukluluk süreleri

34

, peşinen

verilmiş bir ceza gibi sonuç doğurmaktadır. Bu durum, kamu vicda-

nında tepki uyandırmakta; yargı düzenine güven ve saygı duygularını

inciten noktalara varabilmektedir. Tüm bu sebeplerle istisna olması

gereken tutukluluk, neredeyse kural haline gelmiş görünmektedir.

30

HAKYEMEZ Yusuf, Şevki,

“Temel Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılmasında

Ölçülülük İlkesi”

, Prof. Dr. Hayri Domaniç’e 80. Doğum Günü Armağanı, C. 2,

Beta, İstanbul 2001, s. 1311. vd.

31

KARAKURT, s. 4.

32

Bu yönde bkz. TEZCAN Durmuş/ERDEM M. Ruhan/SANCAKDAR Oğuz/

ÖNOK R. Murat, İnsan Hakları El Kitabı, 3. Baskı Ankara 2010, s. 176. Benzer

yönde ayrıca, ÖZTÜRK/TEZCAN/ERDEM/SIRMA/SAYGILAR/ALAN, s. 428.

33

Bkz.

http://www.scribd.com/doc/36812727/Tutuklama-Raporu.

34

“…Yasanın 104. maddesinin 3. fıkrasında Yargıtay’ın tutukluluğun devam edip etme�

yeceği yönündeki kararının, yalnızca tutuklama sebeplerinin kalkmasına veya ilk derece

mahkemesi aşamasında tutuklulukta geçecek azami sürenin dolması şartına bağlanma�

ması, kanunlarda belirtilen tutukluluk süreleri dolanlar hakkında adli kontrole ilişkin

hükümlerin uygulanabileceğine (109/7) ve adli kontrole ilişkin hükmün, kovuşturmanın

her aşamasında, bu bağlamda Yargıtay tarafından tatbik edilebileceğine (110/3) ilişkin

hükümler de temyiz incelemesi aşamasındaki sürelerin de Yasanın 102. maddesinde be�

lirtilen azami tutukluluk süresinin hesaplanmasında nazara alınması gerektiğini ortaya

koymaktadır…”

.YCGK, E. 2011/3-49, K. 2011/28.