

AİHM Türkiye Raporu
484
HSYK bünyesinde çoğulcu temsile zarar verecek şekilde, gay-
riresmi aday listelerine blok halinde oy vermesine yol açtığı ak-
tarılmıştır. Komiser bu uygulamanın 2010 tarihli Anayasa Mah-
kemesi kararının sonucu olduğunun ve aynı zamanda Anayasa
Mahkemesi’nin kendi seçimlerinde de kullanıldığının farkındadır.
107.Hâkimler ve savcıların işe alınması konusunda, Komiser bir hâkim
ya da bir savcının göreve atanmasının iki yıllık bir ön hizmet eği-
timi, yazılı sınavlar ve bir mülakatın ardından gerçekleştiğini
kaydetmektedir. Komiser, mülakatı yürütmek üzere, beşi Adalet
Bakanlığı memurlarından, ikisi ise Türkiye Adalet Akademisi ta-
rafından atanan yedi üyeden oluşan kurulun yapısına dair endişe-
leri kaydetmektedir.
108.Hâkimler ve savcıların teftişi ve denetimi konusunda, daha ön-
ceden Adalet Bakanlığı’nın elinde bulunan teftiş yetkilerinin ba-
zıları HSYK’ya devredilmiştir. Ancak, Komiser, soruşturmaların
Anayasa’nın 159. maddesi uyarınca Adalet Bakanı’nın ön iznini
gerektirdiğinin farkındadır. Buna ilaveten, görevden ihraç karar-
ları hariç, HSYK’nın verdiği disiplin cezaları ve aldığı diğer karar-
lar için bir hukuk mahkemesinde itiraz veya yeniden değerlendir-
me imkânı bulunmamaktadır.
109.Teftiş ve disiplin işlemleri konusunda Komiser, Venedik Komis-
yonu tarafından ifade edilen, “HSYK’nın hâkimler ve savcıları de-
netleme ve teftiş yetkilerinin, çoğu Avrupa ülkesinde olduğundan
daha geniş olmakla kalmayıp aynı zamanda bu yetkilerin gelenek-
sel olarak hâkimler ve savcıların temel yetkileri üzerinde büyük
etki yaratacak şekilde, oldukça tartışmalı siyallaşmış bir tarzda
yorumlandığı ve uygulandığı”
69
yolundaki kaygıyı hatırlatır. Bu
bağlamda, Komiser,
Ergenekon, Balyoz
ve
Deniz Feneri
gibi bazı
önemli davalara müdahil olan hâkimler ve savcılara karşı hemen
başlatılan disiplin yaptırımlarının medyada kayda değer bir dik-
katle karşılandığını ve kamunun yargı bağımsızlığı algısını önemli
ölçüde etkilediğini gözlemlemektedir.
110.Komiser, HSYK temsilcileri tarafından, yeni kurulun özel yaşam
70
69
A.g.e., 50 paragraf.
70
Bak. 19 Ekim 2010 tarihli
Özpınar-Türkiye
davasında Avrupa insan Hakları