Background Image
Previous Page  485 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 485 / 529 Next Page
Page Background

AİHM Türkiye Raporu

484

HSYK bünyesinde çoğulcu temsile zarar verecek şekilde, gay-

riresmi aday listelerine blok halinde oy vermesine yol açtığı ak-

tarılmıştır. Komiser bu uygulamanın 2010 tarihli Anayasa Mah-

kemesi kararının sonucu olduğunun ve aynı zamanda Anayasa

Mahkemesi’nin kendi seçimlerinde de kullanıldığının farkındadır.

107.Hâkimler ve savcıların işe alınması konusunda, Komiser bir hâkim

ya da bir savcının göreve atanmasının iki yıllık bir ön hizmet eği-

timi, yazılı sınavlar ve bir mülakatın ardından gerçekleştiğini

kaydetmektedir. Komiser, mülakatı yürütmek üzere, beşi Adalet

Bakanlığı memurlarından, ikisi ise Türkiye Adalet Akademisi ta-

rafından atanan yedi üyeden oluşan kurulun yapısına dair endişe-

leri kaydetmektedir.

108.Hâkimler ve savcıların teftişi ve denetimi konusunda, daha ön-

ceden Adalet Bakanlığı’nın elinde bulunan teftiş yetkilerinin ba-

zıları HSYK’ya devredilmiştir. Ancak, Komiser, soruşturmaların

Anayasa’nın 159. maddesi uyarınca Adalet Bakanı’nın ön iznini

gerektirdiğinin farkındadır. Buna ilaveten, görevden ihraç karar-

ları hariç, HSYK’nın verdiği disiplin cezaları ve aldığı diğer karar-

lar için bir hukuk mahkemesinde itiraz veya yeniden değerlendir-

me imkânı bulunmamaktadır.

109.Teftiş ve disiplin işlemleri konusunda Komiser, Venedik Komis-

yonu tarafından ifade edilen, “HSYK’nın hâkimler ve savcıları de-

netleme ve teftiş yetkilerinin, çoğu Avrupa ülkesinde olduğundan

daha geniş olmakla kalmayıp aynı zamanda bu yetkilerin gelenek-

sel olarak hâkimler ve savcıların temel yetkileri üzerinde büyük

etki yaratacak şekilde, oldukça tartışmalı siyallaşmış bir tarzda

yorumlandığı ve uygulandığı”

69

yolundaki kaygıyı hatırlatır. Bu

bağlamda, Komiser,

Ergenekon, Balyoz

ve

Deniz Feneri

gibi bazı

önemli davalara müdahil olan hâkimler ve savcılara karşı hemen

başlatılan disiplin yaptırımlarının medyada kayda değer bir dik-

katle karşılandığını ve kamunun yargı bağımsızlığı algısını önemli

ölçüde etkilediğini gözlemlemektedir.

110.Komiser, HSYK temsilcileri tarafından, yeni kurulun özel yaşam

70

69

A.g.e., 50 paragraf.

70

Bak. 19 Ekim 2010 tarihli

Özpınar-Türkiye

davasında Avrupa insan Hakları