

TBB Dergisi 2012 (98)
AİHM Türkiye Raporu
485
ya da cinsel yönelim gibi farklı nedenlerden ötürü hâkimler ve
savcıların ihracını öngören önceki kararları iptal ettiği yolundaki
bilgiyi memnuniyetle karşılamaktadır.
71
Komiser, usullerin açık-
lıkla belirlenmesi ve gerekçeli kararların geliştirilmesi suretiyle,
HSYK tarafından yürütülen disiplin soruşturma ve kovuşturmala-
rının üst düzeyde şeffaflığının teminat altına alınması gerektiğini
vurgulamaktadır.
72
111.Son olarak, Komiser Türk mevzuatının, özellikle Adalet Bakanlığı
bünyesinde idari bir görev ifa eden hâkimler ve savcılar ile diğer
savcılar ve yargı mensupları arasında ayrım gözetmediğini, ve iki
görev türünün arasında geçişlerinmümkün olduğunu ve bunun sık
görüldüğünü saptamaktadır. Komiser, Venedik Komisyonu’nun,
“bu durum hâkimler ve savcılar ile devletin yürütme organı ara-
sındaki ayrımı muğlaklaşmaktadır. Buna ilaveten hâkimler ve sav-
cıların bu tür görevlere atanmasının mümkün olması, hâkimler ve
savcıların yürütme organından iltimas istemesine yol açabilerek,
onlara devletçi bir tutumu telkin etme riskini taşımaktadır”
73
yo-
lundaki görüşüne önem vermektedir. Bu durum, aşağıda belirtildi-
ği gibi devlet merkezli tutumların Türk mahkemeleri ve savcılarını
oldukça etkilediği göz önüne alındığında, ayrıca hâkimler ve sav-
cıların tarafsızlığı konusunda kaygı uyandırmaktadır.
IV.b. Yargının tarafsızlığıyla ilgili kaygılar
112.Komiserin 2011 tarihli Türkiye’de İfade Özgürlüğü Raporu’nda
gözlemlediği gibi, Türkiye’nin AİHS’nin 10. maddesiyle ilgili ih-
Mahkemesi’nin kararı. Kararda AİHM bir hâkim olan başvuru sahibinin meslek-
ten ihracının, AİHS’nin 8. ve 13. maddesini ihlal ederek, onun özel hayatına dair
birçok ilgisiz hususu dikkate aldığına ve keyfi hareketlere karşı yeterli korumayı
içermediğine karar vermiştir.
71
Komiser, ayrıca, kamuoyunda geniş yankı bulan bir dava olan “Şemdinli” so-
ruşturması çerçevesinde, 2006’da bir iddianamede dönemin Kara Kuvvetleri
Komutanı’nın adına atıfta bulunduğu için ihraç edilen savcı Ferhat Sarıkaya’nın
göreve iadesini öngören 2011 tarihli HSYK kararını da kaydetmektedir.
72
Ayrıca bak. Hâkimler: bağımsızlık, etkinlik ve sorumluluklar hakkında üye ül-
kelere yönelik 17 Kasım 2010 tarihinde kabul edilen Rec(2010)12 sayılı Bakanlar
Komitesi Tavsiye Kararı, 28. paragraf.
73
Bak. Venedik Komisyonu, Türkiye Hâkimleri ve Savcıları hakkında Görüş, CDL-
AD(2011)004, 29. paragraf.