Background Image
Previous Page  486 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 486 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

AİHM Türkiye Raporu

485

ya da cinsel yönelim gibi farklı nedenlerden ötürü hâkimler ve

savcıların ihracını öngören önceki kararları iptal ettiği yolundaki

bilgiyi memnuniyetle karşılamaktadır.

71

Komiser, usullerin açık-

lıkla belirlenmesi ve gerekçeli kararların geliştirilmesi suretiyle,

HSYK tarafından yürütülen disiplin soruşturma ve kovuşturmala-

rının üst düzeyde şeffaflığının teminat altına alınması gerektiğini

vurgulamaktadır.

72

111.Son olarak, Komiser Türk mevzuatının, özellikle Adalet Bakanlığı

bünyesinde idari bir görev ifa eden hâkimler ve savcılar ile diğer

savcılar ve yargı mensupları arasında ayrım gözetmediğini, ve iki

görev türünün arasında geçişlerinmümkün olduğunu ve bunun sık

görüldüğünü saptamaktadır. Komiser, Venedik Komisyonu’nun,

“bu durum hâkimler ve savcılar ile devletin yürütme organı ara-

sındaki ayrımı muğlaklaşmaktadır. Buna ilaveten hâkimler ve sav-

cıların bu tür görevlere atanmasının mümkün olması, hâkimler ve

savcıların yürütme organından iltimas istemesine yol açabilerek,

onlara devletçi bir tutumu telkin etme riskini taşımaktadır”

73

yo-

lundaki görüşüne önem vermektedir. Bu durum, aşağıda belirtildi-

ği gibi devlet merkezli tutumların Türk mahkemeleri ve savcılarını

oldukça etkilediği göz önüne alındığında, ayrıca hâkimler ve sav-

cıların tarafsızlığı konusunda kaygı uyandırmaktadır.

IV.b. Yargının tarafsızlığıyla ilgili kaygılar

112.Komiserin 2011 tarihli Türkiye’de İfade Özgürlüğü Raporu’nda

gözlemlediği gibi, Türkiye’nin AİHS’nin 10. maddesiyle ilgili ih-

Mahkemesi’nin kararı. Kararda AİHM bir hâkim olan başvuru sahibinin meslek-

ten ihracının, AİHS’nin 8. ve 13. maddesini ihlal ederek, onun özel hayatına dair

birçok ilgisiz hususu dikkate aldığına ve keyfi hareketlere karşı yeterli korumayı

içermediğine karar vermiştir.

71

Komiser, ayrıca, kamuoyunda geniş yankı bulan bir dava olan “Şemdinli” so-

ruşturması çerçevesinde, 2006’da bir iddianamede dönemin Kara Kuvvetleri

Komutanı’nın adına atıfta bulunduğu için ihraç edilen savcı Ferhat Sarıkaya’nın

göreve iadesini öngören 2011 tarihli HSYK kararını da kaydetmektedir.

72

Ayrıca bak. Hâkimler: bağımsızlık, etkinlik ve sorumluluklar hakkında üye ül-

kelere yönelik 17 Kasım 2010 tarihinde kabul edilen Rec(2010)12 sayılı Bakanlar

Komitesi Tavsiye Kararı, 28. paragraf.

73

Bak. Venedik Komisyonu, Türkiye Hâkimleri ve Savcıları hakkında Görüş, CDL-

AD(2011)004, 29. paragraf.