

AİHM Türkiye Raporu
488
rıca Türk makamlarına halen Avrupa Konseyi ile işbirliği içinde
yürütülen hukuk ve insan hakları konusunda kapasite geliştirme
programlarının sürdürülmesi ve güçlendirilmesi yönündeki teşvi-
ğini yinelemektedir.
118.Komiser, son derece ayrıntılı rütbe, teftiş, değerlendirme, terfi ve
zorunlu tayin
78
sisteminin işleyişinin, yargı mensupları ve savcı-
lar arasında, örneğin yukarıda sıralanan değerlendirmelerde üst
mahkemelere tanınan söz hakkından ya da istenmeyen tayin teh-
didinden kaynaklanan büyük bir konformizmi teşvik ettiği bilgi-
sini almıştır. Savcılar açısından bakıldığında ise, bir savcının dava
açtığı için değil açmadığı için soruşturmaya uğrama ihtimalinin
daha yüksek olması nedeniyle, teftiş sisteminin savcıları “kapı tut-
ma” işlevlerini yerine getirmekten alıkoyduğu yönünde belirtiler
vardır. Bu durum, özellikle, savcıların mahkemedeki son duruş-
mada beraat kararı talep ettiği çok sayıda davayı izah edebilir.
119.Komiser, HSYK içinde bu sorunla ilgili olarak, ilk derece
hâkimlerinin üst mahkemeler tarafından notlandırmasına ya da
Adalet Bakanlığı tarafından verilen “hal kâğıdı” uygulamasına
son verilmesi gibi bazı tedbirlerin şimdiden alınmasına yol açan
açık bir farkındalık olduğunu kaydetmekten memnuniyet duy-
maktadır. Komiser ayrıca performans ölçütlerini daha nesnel ve
karar kalitesini yükseltme odaklı hale getirmek amacıyla sürdü-
rülen çalışmaların olduğu bilgisini almıştır. Verilen bilgilere göre,
bu ölçütlere tutukluluğa alternatif tedbirlerin kullanımı, alınan ka-
rarlarda AİHS ve ilgili AİHM içtihadına uygun atıfların bulunup
bulunmadığı ya da ilgili kararların Strasbourg’da bir ihlal bulgu-
suna yol açıp açmadığı gibi değerlendirmelerin eklenmesi söz ko-
nusudur. Komiser bu süreci tamamıyla desteklemekte ve bunun
hâkimler ve savcıların konuyla ilgili insan haklarını içselleştirme-
si için doğal bir teşvik sağlayacak nesnel kriterlere yol açacağını
umut etmektedir.
120.Hâkimler ve savcıların tarafsızlığının yanı sıra olması gere-
ken tarafsızlık görünümlerini etkileyen bir diğer önemli mesele
78
Bak. Venedik Komisyonu, Türkiye Hâkimleri ve Savcıları hakkında Görüş, CDL-
AD(2011)004.