Background Image
Previous Page  488 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 488 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

AİHM Türkiye Raporu

487

devam etmesini açıklayan daha birçok pratik nedeni hatırlatmış-

lardır. Bu nedenler arasında, örneğin yeni hâkimler ve savcıların

deneyimsizliği ile hizmet öncesi eğitimlerinin yetersizliği; görev-

lerine başlarken sıklıkla küçük kasabalara tayin edilmiş olmala-

rı ve çalışma koşullarının doğal olarak yalnızca diğer devlet me-

murlarıyla sosyalleşmelerine yol açması; ya da mesleklerini esas

olarak “görev başında” öğrenmek zorunda kalmaları sıralanabilir.

Komiser, özellikle hizmet-öncesi eğitim açısından bakıldığında,

Hâkimler ve Savcılar hakkındaki 283 sayılı Kanun’un, çok ayrıntılı

bir kanun olmasına rağmen, insan hakları ve AİHM içtihadının

yanı sıra şüpheliler, mağdurlar ve tanıkların korunması gibi konu-

ları hâkimler ve savcıların atamaları yapılmadan önce girdikleri

sınavın kapsamına dahil etmediğini kaydetmektedir.

75

116.Komiser, Türkiye hakkındaki önceki raporlarında, hâkimler ve

savcıların sistemli bir biçimde eğitilmelerinin önemini zaten vur-

gulamıştır. Komiser, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin üni-

versite eğitiminde ve profesyonel eğitimde Avrupa İnsan Hakları

Sözleşmesi konulu Rec(2004)4 sayılı Tavsiye Kararı’nın

76

yanı sıra,

üye ülkeleri “hâkimler, savcılar ve diğer kanun uygulayıcı me-

murlar ile diğer güvenlik güçleri mensuplarına verilen meslek eği-

timi programlarının, kendi meslek alanlarını ilgilendiren yerleşik

AİHM içtihadıyla ilgili yeterli bilgiyi kapsamasını teminat altına

alma”ya davet eden 2011 tarihli İzmir Bildirisi’ni

77

hatırlatır.

117.Bu amaçla Komiser, 2003’te hâkimler ve savcılar için hizmet-ön-

cesi ve hizmet-içi eğitim veren Türk Adalet Akademisi’nin kurul-

masını memnuniyetle karşılamaktadır. Komiser, ayrıca yakın bir

zaman önce HSYK’ya hizmet eğitimi sağlama görevinin verildi-

ğinin farkındadır. Komiser, her iki kurumu da, verdikleri eğitim

hizmetlerine, ilgili Avrupa insan hakları standartlarının etkili bi-

çimde dahil edilmesini sağlamaya teşvik etmektedir. Komiser, ay-

75

Ayrıca bak. Venedik Komisyonu’nun ilgili Kanun Taslağı hakkındaki Görüşü, 35.

paragraf.

76

Üniversite öğrenimi ve mesleki eğitimde Avrupa insan Hakları Sözleşmesi konu-

lu Rec(2004)4 Sayılı Bakanlar Komitesi Tavsiye Kararı.

77

Avrupa insan Hakları Mahkemesi’nin Geleceği hakkında Üst Düzey Konferansı,

izmir Bildirisi, 27 Nisan 2011, izleme Planı’nın B.lc sayılı paragrafı.