Background Image
Previous Page  90 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 90 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Behiye EKER KAZANCI

89

Anayasa m. 19/3’ de

“suçluluğu hakkında kuvvetli belirti bulunan ki�

şiler, ancak kaçmalarını, delillerin yok edilmesini veya değiştirilmesini önle�

mek maksadıyla veya bunlar gibi tutuklamayı zorunlu kılan ve kanunda gös�

terilen diğer hallerde hâkim kararı ile tutuklanabilir”

ve CMK m. 101/1’ de

“soruşturma evresinde şüphelinin tutuklanmasına Cumhuriyet Savcısının

istemi üzerine Sulh Ceza Hâkimi tarafından, kovuşturma evresinde sanığın

tutuklanmasına Cumhuriyet Savcısının istemi üzerine veya resen mahkemece

karar verilir”

şeklinde bu husus düzenlenmiştir.

CMK’ da AİHS’e paralel olarak tutuklama konusunda hakim dı-

şında kimseye yetki vermemiştir. Gecikmesinde sakınca bulunması

halinde Cumhuriyet savcısının ve kolluğun yakalama yetkisi olması-

na rağmen tutuklama konusunda böyle bir istisna kabul edilmemiştir.

Burada yakalanan kişinin yakalama anından itibaren, hâkim önü-

ne çıkmadan, en fazla ne kadar süreyle idari makamlar tarafından

tutulabileceği konusu önem kazanmaktadır. Sözleşme, belli bir süre

belirtmemiş

“hemen”

demekle yetinmiştir

57

. Hemen kavramının ne

anlama geleceğini Mahkeme, içtihatları ile belirlemiştir

58

. İçtihatların-

da mahkeme olağan hallerde gözaltında tutma süresini azami

4 günle

sınırlamış ve bu sürenin üzerindeki tutmaları Sözleşmenin ihlali ola-

rak yorumlamıştır

59

. Mahkemeye göre bu süreyi aşan gözaltında tut-

ma durumlarında, gözaltında işkence ve kötü muamele yapılması ve

bunun izlerinin kaybolması riski yüksektir. Aynı zamanda bu durum

baskı unsuru oluşturarak itiraf almaya da sebep olabilecektir

60

. Bu-

nunla birlikte Mahkeme,

“hemen”

kavramının yorumlanmasında fazla

esnek davranmamış ve 4 gün 6 saatlik gözaltı süresini de Sözleşmeye

aykırı bulmuştur

61

. Mahkeme olağanüstü durumlarda 4 günden fazla

57

Şentuna, s. 75.

58

Kunter/Yenisey/Nuhoğlu, No. 63.10.

59

Bu yönde kararlar için bkz.: 22.05.1984 tarihli Dejong, Baljet ve Van Den Brink/

Hollanda kararı (7, 11,16 günlük süreler); 22.05.1984 tarihli Duinhof ve Duijf/Hol-

landa kararı (11 ve 12 günlük süreler); 22.05.1984 tarihli Van Der Sluijs, Zuider-

veld ve Klappe/Hollanda kararı (3 ve 5 günlük süreler) (Doğru, İnsan Hakları

Avrupa Mahkeme İçtihatları, s.307-321 ).

60

11.07.2000 tarihli Dikme/Türkiye kararı (bkz.

:http://www.inhak-bb.adalet.gov

.

tr;

http://www.yargitay.gov.tr/aihm)

. (Ayrıca bkz. Cengiz/Demirağ/Ergül/

McBride/Tezcan, s. 26).

61

29.11.1988 tarihli Brogan ve Diğerleri/Birleşik Krallık kararı (bkz:

http://aihm

.

anadolu.edu.tr/aihmgoster.asp?id=178) . Ayrıntılı açıklama için bkz. Öztürk ve

diğerleri, s. 396 vd.