Background Image
Previous Page  133 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 133 / 521 Next Page
Page Background

Yeni Yasal Düzenlemelere Göre Kamulaştırmasız El Koyma Sebebiyle Doğan ...

132

İlgililerin başvurusuna rağmen bir bayındırlık eserinin kaldırılma-

sını reddeden belediye başkanı işlemine karşı açılan davada Conseil

d’État, işlemde

“açık bir değerlendirme hatası”

25

bulunmadığı gerekçesiy-

le davayı reddetmiştir. Kararda,

“bayındırlık eserlerinin dokunulmazlığı

ilkesi”

nin terk edildiğine ilişkin açık bir hüküm veya ifade yer almamak-

la birlikte, varılan sonucun mefhumu muhalifinden böyle bir anlam

çıkarılmıştır.

26

Çünkü kararın gerekçesinden, açık bir değerlendirme

hatasının bulunması halinde davanın kabul edileceği ve bu kararın uy-

gulanması durumunda da ister istemez bayındırlık eseri kaldırılacağı

için,

“bayındırlık eserlerinin dokunulmazlığı ilkesi”

de terk edilmiş olmak-

tadır.

27

Chapus’un ifadesiyle, değinilen ilke böylece ilk

“sarsıcı darbeyi”

(coup de boutoir)

bu kararla almış olmaktadır

28

. Sonraki tarihlerde idari

yargı yerlerince verilen kararlarda ise, bayındırlık eserinin yapılması-

na

29

, yıktırılmasına, imar ve ıslah edilmesine

30

yahut kaldırılmasına veya

yerinin değiştirilmesine

31

açıkça hükmedildiği ve söz konusu kararların

uygulanmasını sağlamak için de idareye para cezası

(astreinte)

ile des-

teklenmiş yargısal emir

(injonction)

verildiği görülmektedir.

32

Meseleye

“yargısal emir”

temelinde değinen Fombeur ve Stahl de “yanlış yere ya-

pılmış bayındırlık eseri yıkılamaz

(ouvrage public mal planté ne se détruit

pas)

” ilkesinin artık uygulanmadığını; idari yargı yerlerinin yanlış yere

yapılmış yahut işlevsel olarak kötü bir biçimde yapılmış olan bayındır-

lık eserlerinin yıktırılmasına yahut onarılmasına veya düzeltilmesine

dair yargısal emir verdiklerini ifade etmektedirler.

33

25

“la décision du maire n’étant pas entachée d’erreur manifeste d’appréciation”.

26

Chapus, a.g.e., s.570.

27

Chapus, a.g.e., s. 569-570.

28

Chapus, a.g.e., s. 570.

29

Örneğin bir belediye idaresine ait arsada en geç dört ay içinde drenaj kanalı ya-

pılması için günlük bin Frank para cezası (

astreinte)

ile desteklenmiş yargısal emir

için bkz: Lyon İdare Mahkemesinin 4 Şubat 1998 tarihli

Mme Guillot

kararı, LPA

août, 1999, no: 155 (Nakleden: Chapus, a.g.e., s.572)

30

Örneğin bir su bendinin iki ay içinde onarılmasına ilişkin olarak bkz: Limoges

İdare Mahkemesinin 7 Aralık 1995 tarihli

cons. Descat

kararı, RFDA, p. 348 (Nakle-

den: Chapus, a.g.e., s.572).

31

Örneğin bir kanalın yerinin değiştirilmesine ilişkin olarak bkz: Lyon İdare Mah-

kemesinin 7 Haziran 1996 tarihli

Nameur

kararı, DA 1996, no: 495 (Nakleden: Cha-

pus, a.g.e., s.572).

32

İlgili kararlar için bkz: Chapus, a.g.e., s.572. Ayrıca aynı yönde bkz: Pascale Fom-

beur/Jacques-Henri Stahl,

“Contentieux Administratif

”, in

Code Administratif

, 29.

Baskı, Dalloz, Paris, 2006, s. 515 (Coordination éditorial par Zéhina Aıt - El - Kadı

et Christelle de Gaudemont).

33

Fombeur/Stahl, a.g.e., s. 515.