Background Image
Previous Page  134 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (99)

Gürsel KAPLAN

133

Fransız Elektrik İdaresi’nin (EDF) baraj yapımı için satın almak

suretiyle elde ettiği gayrimenkule ilişkin satış sözleşmesinin bilahare

geçersizliği üzerine malın mülkiyetinin malike döneceğine karar ve-

ren Yargıtay ise, Medeni Kanun’un

“hiç kimse malını terke zorlanamaz”

34

(m. 545) yolundaki kuralına dayanarak, idarenin ancak mal sahibi ile

anlaşarak ya da kamulaştırma usulüne başvurarak söz konusu yerin

mülkiyetini elde edebileceğine karar vermiştir.

35

Böylece,

“bayındırlık

eserlerinin dokunulmazlığı ilkesi”

yahut

“dolaylı kamulaştırma”

teorisinin

terk edilmesine Yargıtay da iştirak etmiştir.

Kanun koyucu da bu ilke ve teorinin terk edilmesine yalnızca sessiz

ve seyirci kalarak dolaylı bir destek vermekle yetinmemiş; 1995 yılında

gerçekleştirdiği yasal düzenlemelerle

36

, idari yargı yerlerine, idareye

para cezası

(astreinte)

ile desteklenmiş yargısal emir

(injonction)

verme

yetkisini tanımak suretiyle bir bakıma aktif bir destek vermiştir.

37

Sonuç olarak, bu yeni yaklaşımı özetlemek gerekirse, yanlış yere

yapılmış bir bayındırlık eseri nedeniyle bu eserin üzerinde bulunduğu

yeri dolaylı şekilde kamulaştırılmış saymak mümkün değildir. İdare

eğer bu yerin mülkiyetini elde etmek istiyorsa, ya mal sahibi ile anla-

şarak satın alacak ya da kamulaştırma usulüne başvuracaktır. Bu iki

seçenek dışında, idarenin mülkiyet hakkını kazanması kural olarak

olanaklı değildir. Ancak kamu mallarının korunması ve kamu yara-

rının gözetilmesi prensibini de bütünüyle göz ardı etmek istemeyen

yargı yerleri, çıkarlar dengesini gözeten şöyle bir çözüm geliştirmişler-

dir: Yargısal kararın yerine getirilmesi, kamulaştırmasız el atma neti-

cesinde inşa edilmiş bir bayındırlık eserinin yıkılmasını gerektiriyorsa

bu takdirde yargıç kararının gerekçelerini de göz önünde bulundur-

mak suretiyle söz konusu tesisin yıktırılmasının davacıya getireceği

yarar ile kamunun ve üçüncü şahısların görebileceği zararı tartmak

suretiyle ne şekilde hareket edilmesi gerektiğine karar verebilecektir.

Bu kriterler dâhilinde, yani ilgili kişi veya kesimlerin yarar ve çıkarları

karşılaştırıldığında, eğer kamusal tesisin yıkılması aşırı bir zarara yol

açmayacaksa kararını uygulaması konusunda idareye emir verip ver-

meme hususunda yargıcın takdir yetkisi bulunmaktadır.

38

34

29

“Nul ne peut

être

contrait de céder sa propriété

…” (Code Civile, art. 545).

35

Chapus, a.g.e., s. 571.

36

(CJA, art. L. 911-1).

37

Chapus, a.g.e., s.571.

38

CE (Sect.), 17 janvier 2003,

Syndicat départemental de l’électiricité et du gaz des Alpes-