Background Image
Previous Page  141 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 141 / 521 Next Page
Page Background

Yeni Yasal Düzenlemelere Göre Kamulaştırmasız El Koyma Sebebiyle Doğan ...

140

Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 25.05.2005 gün ve 2005/5-288 esas-

2005/352 sayılı kararında da bu husus benimsenmiştir”

53

diyerek açılan da-

vaları süreden reddetmiştir.

VII- 18 Haziran 2010 tarih ve 5999 sayılı Kanunla 2942 sayılı

Kamulaştırma Kanununa Eklenen Geçici 6 ncı Maddenin

Öngördüğü Çözüm

2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’nun 38 inci maddesinin ipta-

li üzerine oluşan hukuksal boşluğu doldurmak üzere bu defa da 18

Haziran 2010 tarih ve 5999 sayılı Kanun’la 2942 sayılı Kamulaştırma

Kanunu’na eklenen geçici 6 ncı madde ile önemli birtakım yasal dü-

zenlemeler yürürlüğe konulmuştur. Kendisinden önceki yasal düzen-

lemelere nazaran hayli ayrıntılı ve kısmen de farklı kurallar içeren bu

yeni düzenleme de birçok açıdan sorunlu göründüğü için, kanaatimiz-

ce sorunu çözmekte yetersiz kalacaktır.

Çünkü her şeyden önce belirtmek gerekir ki, 18 Haziran 2010 tarih

ve 5999 sayılı Kanunla getirilen düzenleme de ilgililere sadece tazmi-

nat talebinde bulunma hakkı tanıdığı için özünde kendisinden önceki

düzenlemelerden pek farklı değildir. Nitekim getirilen düzenlemeye

göre,

“Kamulaştırma işlemleri tamamlanmamış veya kamulaştırması hiç

yapılmamış olmasına rağmen 9/10/1956 tarihi ile 4/11/1983 tarihi arasında

fiilen kamu hizmetine ayrılan veya kamu yararına ilişkin bir ihtiyaca tahsis

edilerek üzerinde tesis yapılan taşınmazlara veya kaynaklara kısmen veya ta-

mamen veyahut irtifak hakkı tesis etmek suretiyle malikin rızası olmaksızın

fiili olarak el konulması sebebiyle,”

malikin tazminat talebi hakkı vardır.

Malikin bu hakkını dermeyan edebilmesi bir süreyle kısıtlanmamış ol-

makla birlikte, dava açabilmesi idareye

“uzlaşma”

başvurusunda bu-

lunma şartına bağlanmıştır. Nitekim ilgili yasal düzenlemede bu şart,

“malik tarafından ilgili idareden tazminat talebinde bulunulması halinde, ön-

celikle uzlaşma yoluna gidilmesi esastır.”

denilmek suretiyle açıkça ifade

edildiği gibi, Kanunun gerekçesinde de

“Bu hükme göre, uzlaşma yoluna

53

Yargıtay 5. Dairesinin, 7 Kasım 2005 tarih ve E.2005/9536, K.2005/11740 sayılı

Kararı (Kazancı İçtihat Bankası). Aynı yönde başka bir karar için bkz: Yargıtay

5. Dairesinin, 18 Temmuz 2010 tarih ve E.2007/6035, K.2010/14927 sayılı Kararı

(Kazancı İçtihat Bankası).