Background Image
Previous Page  179 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 179 / 521 Next Page
Page Background

Kuralların Kuralı: Anayasanın Hukuki Boyutunun Evrensel Serüveni

178

dir. Anayasalar, kamu gücünü erklere paylaştırır; vatandaşların temel

haklarını tanır. Oysa daha ziyade siyasetin icrasını ve hareket tarzını

düzenleyen erk, yasamadır

40

. İkinci olarak anayasa, diğer kanunlara

baskın çıkar; onları gölgede bırakır. Şöyle ki, diğer bir eyalet/devlet

kanunuyla

41

çeliştiğinde ona galip gelir. Üçüncü olarak, anayasa, de-

ğiştirilmesi zorluk sayesinde diğer kanunlara nazaran daha sağlama

alınmıştır. Aslında, ilk iki özellik, üçüncüyle bağlantılıdır. Bir yasanın

genelleşmesi ve kuvvetlenmesi, onun değiştirilmesinde karışıklığa,

(süreç itibariyle) parçalanmışlığa sebep olur

42

. Karışıklığın, parçalan-

mışlığın engellenmesi için genel kanunlar hususi kanunlara oranla

daha yavaş değişikliğe tabi tutulur

43

. Anayasal istikrarın yokluğuy-

la ilgili bir fıkrası vardır:

“1992’de bir müşteri kitapevine girer. Bir Rus

anayasası ister. Kitabevi sahibi ona der ki, “çok üzgünüm, biz onu periyodik

şekilde satışa sunmuyoruz.”

Fıkranın temas ettiği istikrarsızlık içinde,

anayasanın hukuki niteliği söylenmesi pek de mümkün olan bir şey

değildir. Kavramsal boyutta, anayasal istikrarı sağlayan zorlaştırma-

lar anayasanın hukuki hüviyetini inşa etmektedir. Netice itibariyle, bir

anayasanın değiştirilmesi, bir kanun veya tüzük çıkarmaya göre daha

külfetli bir usul zincirini gerektirmektedir

44

. O halde değiştirilmesi

daha zor olan düzenleme çeşidinin hukuki değerinin daha yüksek ola-

cağı tahmin edilebilir ki bu, anayasadan başka bir şey değildir.

3. Anayasanın Kaç Tane Tanımı Olabilir?

Bir görüşe göre,

“Anayasa yargıçlar ne diyorsa odur!”

45

Anayasanın

çağdaş hukuk düzenlerindeki ‘hukuki’ konumu, II. Dünya Savaşı’ndan

sonra ülkelerde anayasa yargısının kurulmasıyla güçlenmiştir. Anaya-

sa yargısı hukukun siyasete hâkim olmasını sağlamış, anayasa hukuku

üzerindeki siyaset bilimi nüfuzunu azaltmıştır.

40

Robert Cooter, The Strategic Constitution, Princeton University Press, New Jersey,

2002, s.1

41

Cooter,

“state law”

tabirini kullanmaktadır. State, İngilizcede eyalet yerine de

kullanılabilmektedir. Dolayısıyla yazarın Amerikan örneğinde görüleceği üzere

federal kanun-eyalet kanunu ayrımını baz aldığı söylenebilir.

42

Örneğin, Amerikan Anayasasının değiştirilebilmesi için Kongrenin değişiklik

teklif etmesi, Kongrenin her iki meclisinin üçte iki çoğunluğu veya eyaletlerin üçte

ikisinin yasama organlarının kabul etmesi gerekmektedir.

43

Cooter, op.cit., The Strategic Constitution, s.1

44

Cooter, loc.cit. The Strategic Constitution

45

Barnum, The Supreme Court and American Democracy, St. Martin’s Press, 1993, s.7